יהדות

הלכות תשעה באב וזמני הצום

איך עורכים סעודה מפסקת בשבת והאם עושים הבדלה כרגיל? רב קהילת שבות אריאל מסביר את הלכות תשעה באב תשע"א

  • הרב אבנר בן יוסף
  • פורסם 16/07/21
  • 13:43
  • עודכן 17/07/21
תשעה באב בעיר העתיקה, ארכיון
צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

תשעה באב אסור באכילה, שתיה, רחצה, סיכה ונעילת הסנדל. השנה חל הצום במוצאי שבת ומעלה שאלות רבות.

הכלל הוא, שאין נוהגים בשום מנהגי אבלות בשבת, ולכן נוהגים לענג את שבת "חזון" כבכל שבת. ולכן אוכלים בשר, שותים יין, שרים שירי שבת ומתפללים את כל תפילות השבת בניגונים ופיוטים כבכל שבת.

זמני הצום

ירושלים

כניסת הצום: 19:49 צאת הצום: 20:14

תל אביב

כניסת הצום: 19:47 צאת הצום: 20:16

חיפה

כניסת הצום: 19:51 צאת הצום: 20:17

באר שבע

כניסת הצום: 19:48 צאת הצום: 20:14

צפת

כניסת הצום: 19:51 צאת הצום: 20:16

אילת 

כניסת הצום: 19:41 צאת הצום: 20:09

בין שבת לצום

  •  לימוד תורה - יש המחמירים, שלא ללמוד תורה בשבת לאחר חצות היום ומתירים רק את הדברים המותרים ללמוד בתשעה באב כבכל שנה בערב תשעה באב, ויש מתירים ללמוד עד השקיעה  כרגיל- וכן נוהגים.             
  • תפילת מנחה של שבת - טוב להקדים תפילת מנחה של שבת, כדי שיאכלו סעודה שלישית במתינות. אין אומרים "צדקתך" בתפילת המנחה.
  • סעודה שלישית (סעודה מפסקת) - אוכלים כבכל שבת, ומותר בשר ויין, וכן שירי שבת, ויושבים על כסאות, ויושב יחד עם בני ביתו ועושה זימון כרגיל, ונוהג כבכל שבת.
  • תחילת הצום - בין השבת לכניסת הצום ישנו זמן ביניים, שבו עדיין לא יצאה השבת, ומנגד כבר חלים חלק מאיסורי הצום, וזהו הזמן שבין שקיעת החמה לבין כמה דקות שלאחר צאת הכוכבים. לכן את סעודה שלישית צריכים לסיים לפני השקיעה, ומשקיעת החמה נמנעים מאכילה, שתייה, רחיצה וסיכה. אבל לא מחליפים עדיין את בגדי השבת ולא נועלים נעלי גומי וישב על כיסא ויברך את חברו בברכת שבת שלום עד לצאת השבת. בצאת השבת יאמרו כל בני הבית:  "ברוך המבדיל בין קודש לחול" ויחליפו את בגדיהם ומנעליהם, וייקחו את הקינות וילכו לבית הכנסת.  (מזמן זה, אפשר להגיע גם ברכב לבית הכנסת).  
  • זמן תפילת ערבית במוצאי שבת - יש לקבוע את זמן תפילת ערבית כ-20 דקות לאחר צאת השבת, על מנת שיספיקו המתפללים להחליף בגדיהם בביתם ולהגיע לבית הכנסת.

הבדלה

  • הבדלה - כיוון שיצאה השבת והחל הצום, א"א להבדיל על היין, על כן מבדיל רק בפה ע"י אמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול" ואמירת "אתה חוננתנו" בתפילה.
  • ברכת "בורא מאורי האש" - מברכים על הנר במוצאי שבת כרגיל, מפני שברכת הנר אינה תלויה בכוס היין. אפשר לברך על הנר בבית מייד בצאת השבת. ונוהגים לברך על הנר בבית הכנסת לפני קריאת "איכה".
  • חולה הצריך לאכול בתשעה באב, צריך להבדיל על הכוס, לפני שיאכל. והנכון להבדיל על "משקה מדינה" או מיץ ענבים. ואם יש ילד קטן שהגיע לגיל חינוך, מוטב שהקטן ישתה מהיין ולא החולה ויעשה את ההבדלה גם על הנר ללא בשמים כי הרחת הבשמים היא לתענוג.          אדם שצם, יכול לשמוע מהחולה את ההבדלה ולצאת ידי חובה, אף על פי שאינו טועם מהיין.  (קטן שאוכל בתענית אינו צריך להבדיל לפני אכילתו)
  • הבדלה במוצאי הצום - בסיום הצום עושים הבדלה על יין /מיץ ענבים ומברכים שתי ברכות: "בורא פרי הגפן" "והמבדיל" ואין מברכים על בשמים ועל הנר.ברכת לבנה - נוהגים לעשות במוצאי הצום, בשמחה רבה.
  • במוצאי הצום, לדעת הספרדים אסור עדיין לאכול בשר ולשתיית יין [למעט יין הבדלה] עד סוף יום שני י' באב. לעומת זאת, לדעת האשכנזים אסור לכבס, להסתפר, להתרחץ ,לאכול בשר ולשתות יין (למעט יין ההבדלה, שנוהגים לכתחילה לתת לקטן)  עד חצות היום של יום שני י' באב.

 

שנזכה לגאולה שלימה ולבניין בית המקדש בקרוב.  

תגיות:

תגובות