יגאל מלכה
פעיל חברתי, פובליציסט ואיש הייטק

כשבנט ושקד דאגו לזכויות הפרט של האזרח אחריו ביקשו לרגל

מעורבותם האישית של הצמד בנט-שקד בניסיונות להחדיר ריגול טכנולוגי אחר אזרחי ישראל אמורה להטריד כל אזרח במדינה דמוקרטית

  • פורסם 07/03/21
  • 18:46
  • עודכן 07/03/21
ח"כ איילת שקד ויו"ר מפלגת 'ימינה' ח"כ נפתלי בנט
צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

שבועיים לבחירות וצריך להתחיל סוף סוף לברר ברצינות למה באמת מתכוונים אלו שמבקשים את קולנו.

הצמד נפתלי בנט-איילת שקד משתדל לשמור על עמימות ולשמר בכך את מעמדו כלשון מאזניים שתוכל להצטרף לכל ממשלה בכל הרכב אפשרי.

השניים נוהגים לציין מעל כל במה ובכל הזדמנות שהממשלה הנוכחית נכשלה בטיפול בקורונה כשהם מניחים את מדיניות הסגרים במרכז הכובד של טיעוניהם. לדברי השניים, הטלתם של סגרים היא עדות לכישלון. אז מה הפתרון שלהם במקום סגרים? לפתוח! לפתוח הכל! לפתוח מסחר, לפתוח טיסות, לפתוח את מערכת החינוך - לחזור לחיים על מלא.

איך הם מתכוונים למנוע את התפשטות הקורונה אם הכל ייפתח? לפני כחודשיים פירטה זאת איילת שקד בראיון הכינים הזכור לשימצה אצל נועם פתחי בגלי ישראל - את החולים אפשר לפלות כמו שפולים כינים ולשלוח אותם אל מושבת מצורעים כלשהי. זה עניין של מספר ימים עד שמסיימים "לנקות" את העיר מכינים ואז היא הופכת לעיר ירוקה.

עיר שתישאר אדומה זה כבר עניין אחר - "מי שנתפס עובר מעיר אדומה לעיר ירוקה הוא פשוט נשלח לכלא", אמרה איילת שקד באותו ראיון. אפשר כמובן לחייך בנימוס ולהאמין שמדובר בדברים שאין מאחוריהם כוונה מעשית לשלוח אנשים פיסית אל הכלא, ואולי באמת זה המצב, אבל בכל זאת מדובר בשרת משפטים לשעבר הרואה את עצמה כחוזרת לתפקיד זה ממש בקרוב.

ולכן מדובר בהתבטאות קשה וחריגה שיש לתת עליה את הדעת כי בכל זאת, השלכתם של אזרחים תמימים לכלא היא כלל איננה עניין טריוויאלי במדינה דמוקרטית, בפרט לא כשהרעיון מופץ אל המרחב הציבורי על רקע מעורבותם האישית של הצמד בנט-שקד בניסיונות להחדיר ריגול טכנולוגי אחר אזרחי ישראל.

צילום: Ichigo121212 from Pixabay

מוחים על האיכונים ובמקביל מקדמים פיתוח תוכנות ריגול 

למי שלא מכיר את הפרטים נזכיר שבימי ראשית הקורונה דובר על איכונים סלולריים שיבוצעו ע"י השב"כ. עד היום הדעות חלוקות לכאן ולכאן. הצמד בנט-שקד, לא הסתפק בעבודת השב"כ שמפוקח וכפוף למשרד ראש הממשלה.

נפתלי בנט שכיהן כשר הביטחון באותם הימים, יזם וקידם פרויקטים משותפים למשרדו עם חברת NSO המעורבת בלא מעט שערוריות הנוגעות להפרת זכויות הפרט, ומוכרת כאחת המובילות בעולם לפיתוח תוכנות ריגול אשר כרגע עומדות נגדה מספר תביעות שהוגשו על ידי פעילי זכויות אדם ועיתונאים ברחבי העולם.

לא ניכנס לשאלה אם אותן שערוריות מוצדקות או לא. ארגוני זכויות הפרט אינם בדיוק ארגונים תמימים, וענייננו מתרכז בהתנהלותם של שר הביטחון בנט וחברת הכנסת שקד.

משרד הביטחון תחת שרביטו של בנט, בחר לפנות ישירות לחברת NSO בבקשה לפתח תוכנות ריגול אחר אזרחי ישראל, מתוך מטרה לאתר ולעקוב אחר חולי קורונה כשהוא עושה זאת מבלי שהגיש בקשה לפטור ממכרז. ואם זה מזכיר לכם את התנהלותה של משטרת ישראל מול המימד החמישי, אתם לגמרי מרגישים נכון, פרט לעובדה שכאן יוזם הפניה הוא השר הממונה עצמו כשלצידו נצבת תומכת בעבודת לובינג נלהבת בוועדות הכנסת – חברת הכנסת איילת שקד.

את עבודת הלובינג עבור NSO ביצעה איילת שקד כשהיא "שוכחת" לספק גילוי נאות ולציין בפני חברי ועדת המשנה לענייני מודיעין בה הייתה חברה, שהיא ושירי דולב – נשיאת NSO, הן חברות אישיות מאוד טובות המכירות עוד מתקופת הלימודים באקדמיה.

ב 15 במרץ 2020 - ממש בזמן שהיא מקדמת ולוחצת את חבריה לוועדה לאשר את ההתקשרות עם החברה, שיגרה איילת שקד מכתב בהול אל ראש הממשלה ובו הביעה דאגה מהפגיעה בפרטיותם של האזרחים כתוצאה מהכוונה לבצע איכוני שב"כ ודאגה להדליף את תוכן המכתב אל התקשורת:

"שינוי מדיניות ושימוש בצעד כה דרקוני כלפי חירות האזרח דורש שמירה יתירה על איזונים ובלמים בהפעלת הסמכות. פגיעה כה קשה בפרטיות נדרשת שתעשה בשקיפות מלאה ותחת ביקורת ופיקוח קפדנים"

ביד אחת שקד כותבת מכתב המביע דאגה אמיתית לפרטיותו של הציבור וגורם ללחץ ציבורי נגד השימוש באיכוני השב"כ, וביד השנייה מקדמת את פיתוחן של תוכנות ריגול על ידי חברה פרטית תחת חסיון של פרטי ההתקשרות עם החברה והימנעות מגילוי נאות של קשריה האישיים עם בכירים בחברה. 

על זה נאמר עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס.

תגובות