יאיר שלג

חוקר והוגה דעות יהודי מקורי שאהב קולנוע

  • פורסם 09/03/23
  • 11:39
  • עודכן 09/03/23
פרופ' שלום רוזנברג זצ"ל

פרופ' שלום רוזנברג ז"ל, שהלך לעולמו השבוע, היה פילוסוף יוצא דופן. קודם כל, כמו כמה מבני דורו ובניגוד לדורות שאחריהם, רוזנברג לא רק היה חוקר פילוסופיה אלא גם הוגה מקורי בזכות עצמו. הוא היה איש רנסנס, בקיא במדעי הרוח והטבע גם יחד. שהרי ראשית השכלתו האקדמית, עוד בארגנטינה, היתה בהנדסה אזרחית, וגם לאחר מכן, עוד לפני עלייתו לארץ, למד בפקולטות למתמטיקה ומשפטים. רק אחרי עלייתו לישראל, בגיל 28, התחיל בלימודי מחשבת ישראל.

דרך ההוראה והשיחה שלו גם היתה אסוציאטיבית מאוד, ממש כמו התלמוד עצמו: הוא יכול היה לקפוץ מתיאוריה פילוסופית לסיפור של ר' נחמן, ולתבל באיזה סרט הוליוודי.

אגב, אהבתו לקולנוע מצאה את ביטויה בסידרת הרצאות שהעביר פעם שעסקה ישירות ב'מדרש קולנוע': תובנות הגותיות ואתיות שניתנות ללימוד מסרטי קולנוע ידועים. שיעוריו והרצאותיו לוו תמיד גם בסיפורים עסיסיים, או בדיחות יהודיות (וגם בדיחות למניינם). ההיפך הגמור מהסטריאוטיפ של מרצה לפילוסופיה.

את אישיותו הייחודית השלימה הבחירה במקום מגוריו: בשעה שכמעט כל האקדמאים הירושלמים מקפידים להתגורר בשכונות היותר יוקרתיות של הבירה, משפחת רוזנברג, עם שבעת ילדיה, התגוררה במשך עשרות שנים, למעשה עד היום, בקומה רביעית (ללא מעלית) של בניין 'רכבת' ישן בשכונת גבעת שאול בירושלים. רוב השכנים היו בני משפחות חרדיות. אחד מילדיו של רוזנברג, יוחאי, שפנה לעסוק בקולנוע דוקומנטרי, אף יצר סרט קצר על בית וסביבת ילדותו, שנקרא 'החצר'.

רוזנברג נולד ב-1935 בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה, למשפחה של מהגרים יהודים ממזרח אירופה. בילדותו ונעוריו למד בבתי ספר יהודיים ואצל מלמדים פרטיים, ואת הלימודים הכלליים השלים במסגרות אקסטרניות. בבגרותו ביקר מדי פעם גם באורוגוואי השכנה, להשלמת לימודיו. בשנותיו האחרונות בילה באורוגוואי, שם פגש רוזנברג את 'חכם שושני', גאון מדהים,  ונפשו נקשרה בנפשו. כך קרה שעם מותו של שושני היה רוזנברג בין המלווים את רגעיו האחרונים. לימים הפך גם לאחד ממנציחי תורתו ומורשתו בישראל.

הוא היה גם להוט ומסור לפעילות ציבורית, במיוחד למאמצי דיאלוג בין קטבים שונים של החברה הישראלית. בביתו התקיימו במשך שנים רבות מפגשים בין אנשי ציבור חרדים, חילונים ודתיים-לאומיים. שם זכיתי, בין היתר, להכיר את הרב שלמה פפנהיים, מראשי 'העדה החרדית' בירושלים; איש משכיל, רחב אופקים, מלא הומור, ובעל פתיחות מפתיעה. עד יומו האחרון  דאג רוזנברג לפרסם את הטור השבועי שלו במוסף 'שבת' של 'מקור ראשון', טור שהתאפיין במגוון העולמות שבאו בו לידי ביטוי ובחיבורים האסוציאטיביים ביניהם. יהי זכרו ברוך!

 

 

תגובות