י"ט כסלו נקבע כ'ראש השנה לחסידות', היום שבו שוחרר אדמו"ר הזקן ממאסרו, וזוכה מהאשמה שהיתה בה סכנת נפשות עבורו ועבור כל החסידים. היה זה נס שיש בו משום קידוש שם שמים, ועל נס זה לא רק תלמידיו חייבים לברך, אלא כל אדם מישראל.
אולם זה רק המעטה החיצוני של הדברים, ותוכנם פנימי ועמוק. באותם הימים תנועת החסידות התעצמה, אך כך גם ההתנגדות כלפיה. ההלשנה על האדמו"ר, ביטאה את החרפת המאבק הרוחני שירד לשפל המדרגה. אילו היה אדמו"ר הזקן נמצא אשם, היתה הממשלה הצארית מדכאת באכזריות את החסידות כולה ופירוש הדבר היה השמדת החסידות כולה, ח"ו.
משפטו של אדמו"ר הזקן היה איפוא משפטה של החסידות, לא רק מבחינת האשמות שהוטחו כנגדו, אלא אף מצד התוצאות אשר עשויות היו לבוא עקב חיובו בדין. משפטו וזיכויו של הרב היו אפוא יום דין עבור החסידות כולה, ועם זיכויו היתה משמעות הדבר זיכויה של כל תנועת החסידות, שבירת הקטרוגים שהוטחו כנגדה, ויציאתה ממצוק.
את שחרור אדמו"ר הזקן ממאסרו בי"ט כסלו, אפשר לראות כסיומה של המחלוקת הגדולה כנגד החסידות. הנסיון להוציא את החסידים מתוך כלל ישראל, נפסק למעשה. לכן יום זה הוא בצדק 'ראש השנה לחסידות', בו החלה תקופה. החסידות מתגברת ומתפשטת, השנאה והמלחמה גוועה, והכל מתייחסים אליה בכבוד.
יודעים אנו כי מאורעותיה החיצוניים של ההיסטוריה מכוונים על ידי כוחות עליונים, וכי אף בקטנות שבקטנות, "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה עד שמכריזים עליו מלמעלה", ומכל שכן כאשר מדובר במאורע בעל חשיבות היסטורית מכרעת, אשר בוודאי נדון בהשגחה פרטית, וכל גילגולי מסיבותיו קשורים ומשתייכים למאורעות עילאיים ופנימיים יותר.
יסודה הפנימי של המחלוקת היה, באיזו מידה מותר, ואף ראוי, לפרסם ולגלות את שיטת החסידות בכלל ישראל, בלי להבדיל בין גדולי הצדיקים והלמדנים, לבין יהודים פשוטים ואף עמי הארץ. החשש הגדול היה, שמא תביא הפצת שיטת הבעש"ט אף לאותם שאינם גדולי תורה ומוכשרים לקבל את הדברים בכל מלוא השכליות הראויה, לירידה במקום עליה. שמא תביא שיטת הבעש"ט, על גילוי האלוקות שבכל הדברים, על מעלתו של כל אדם מישראל באשר הוא ישראל, לידי ירידה בלימוד התורה, וזילזול בכבוד שמים.
ואכן, דין זה הוא הדין הפנימי אשר נדונה בו החסידות, וזה הוא הקיטרוג הפנימי שהיה עליה להשיב עליו. האיש אשר עליו הוטל להיות בתוך דין זה נציגם של החסידים, היה אדמו"ר הזקן, אשר בשיטתו היתה ההתגלות של שיטת החסידות, רבה יותר וניכרת יותר מאשר אצל כל שאר הענפים בה.
הקיטרוג הרוחני כנגד החסידות, ירד מטה עד שהגיע לדרגה המגושמת ביותר, שהתבטא בצורת מלשינות גסה. ואעפ"כ היה משפט זה, במהותו הפנימית, המשפט העליון על החסידות, ופסק הדין שבו יצא אדמו"ר הזקן זכאי, הוא הד וצל של פסק דין של מעלה, אשר בו הוצדקה החסידות בביה"ד העליון, ו'מלכותא דארעא' רק ביטאה בגשמיות את פסק הדין בבית דין של מעלה. מבחינה זו יום י"ט בכסלו יום הדין עבור החסידות, ויום זיכויה בביה"ד של מעלה, הוא אפוא יום 'ראש השנה לחסידות'.
הרב שטיינזלץ ישתתף באירועי י"ט בכסלו בבנייני האומה בירושלים