יהדות

חבקוק העמיד את יסוד תורת ה' בעולם: "וצדיק באמונתו יחיה"

אמונה וביטחון אינם מידות זהות. האמונה היא ידיעה ברורה שהקב"ה קיים, יצר את הכל ועשה ניסים, והביטחון מורה על ידיעה ושכנוע פנימי שכמו שהקב"ה עשה לנו ניסים בעבר, כך הוא יעשה לנו ניסים גם בעתיד 

  • ח"כ איתמר בן גביר
  • פורסם 15/09/21
  • 09:08
  • עודכן 15/09/21
צילום: RitaE from Pixabay

בלי אמונה בה', כל יכול ויודע כל, אין תורה ואין יהדות. רק בזכות האמונה בה' ובמידותיו הנשגבות, נוצר עם ישראל. רק בזכות האמונה תבוא הגאולה הסופית של העם.

"טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון, להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות" (תהלים). בשכר האמונה שהאמינו אבותינו כשהעולם היה לילה, זכינו לעולם הבא שהוא כולו בוקר.

המושג הכללי 'אמונה' מכיל בתוכו אמונה וביטחון. ובכל זאת יש ביניהם הבדל משמעותי. אמונה היא ידיעה ברורה שהקב"ה קיים, יצר את הכל ועשה ניסים. האמונה היא על העבר. הביטחון יוצא מתוך האמונה ומורה על העתיד - ידיעה ושכנוע פנימי שכמו שהקב"ה עשה לנו ניסים בעבר, כך הוא יעשה לנו ניסים גם בעתיד, וברור לנו שיקיים מה שהבטיח לנו, ובכל מקרה כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד.

הביטחון הוא המבחן וההוכחה לאמונה של האדם בקב"ה ושאנחנו זקוקים לעזרתו.

הביטחון בה' מתייחס הן לאדם בישראל כפרט, והן לעם ישראל ככלל. על האדם בישראל כפרט כתב רבינו בחיי (כד הקמח, ערך ביטחון): "ענין הביטחון בה' יתברך, פירש הרב הקדוש ר' יונה זצ"ל (בביאורו למשלי ג', כ"ו), כי הוא שיֵדע האדם עם לבבו כי הכל בידי שמים, ובידו לשנות הטבעים ולהחליף המזל, ואין לו מעצור להושיע ברב או במעט, וגם כי צרה קרובה אליו, ישועת ה' קרובה לבוא, כי כל יכול ולא יבצר ממנו מזימה, גם כי יראה החרב על צווארו, אין ראוי לו שתהיה ההצלה נמנעת מלבו, ופסוק מלא הוא באיוב (י"ג, ט"ו): 'הן יקטלני לו איחל'".

השמחה היא חלק בלתי נפרד של הביטחון. אמרו חז"ל (שבת ל:): "'ושבחתי אני את השמחה' (קהלת ח' ט"ו) - שמחה של מצווה.

חג הסוכות הוא חג של ביטחון בה'. יוצאים מהבית החמים והמוגן אל הרחוב הפרוץ, וישנים במבנה ארעי. הסוכה באה להוכיח שאנחנו לא רק מאמינים שהקב"ה היה כל יכול בעבר, אלא גם היום הוא כל יכול.

בסוכה יש מצווה מיוחדת לשמוח, כי אדם שחי בתוך ביטחון שאלוקי ישראל כל יכול, שמח ויודע שהקב"ה מגלגל את הדברים בעולם באמת, בטוב ובחסד.

"ושמחת בחגך... והיית אך שמח"

תגובות