בעולם חקר הזיכרון יודעים להצביע החוקרים על 'זיכרון נורת ההבזק'. במסגרת זיכרון זה אנחנו זוכרים למשל היכן היינו שהתרחש אירוע משמעותי.
'זיכרון ההבזק' אינו זיכרון של דברים בלתי חשובים לנו. זיכרון ההבזק הוא בעצם הערוצים המובילים אותנו ומחברים אותנו לעבר הזיכרון הקולקטיבי.
מה שמאפשר את זיכרון ההבזק להיות נגיש כל כך היא העובדה שאנחנו שבים וחוזרים על הסיפור בצד סיפור האירוע המשמעותי. אנחנו נראה את ערוץ הזיכרון הזה בעיקר סביב אירועים בעלי מטען רגשי חזק.
כיצד נזכור את יצחק (אבינו): במרכזה של פרשתנו, פרק אחד לאחר הולדת יצחק, מסופר על הניסיון המשמעותי ביותר שהתפיסה האנושית יכולה להעלות על הדעת. אברהם אבי האומה, האדם שפרץ דרך בעולם האמונה, מתבקש לקחת את בנו ולהקריבו לעולה. רק ממבט על הסיפור המקראי ברור שאין מדובר בעוד ניסיון שאברהם מתנסה בו. הרמב"ם במורה נבוכים כותב: "עניין אברהם ע"ה בעקידה כלל שני עניינים גדולים, הם מפינות התורה. העניין האחד הוא להודיע אותנו גבול אהבת ה' ויראתו, עד היכן היא מגעת... אבל כדי שיתפרסם לבני האדם מה ראוי לעשותו בשביל אהבת ה' ית' ויראתו. לא לתקוות גמול ולא לפחד מעונש".
הרמב"ם ממקד את מטרת הניסיון - לחדד את חשיבות האמונה באל אחד. לטובת חיזוק האמונה באל אחד מתבקש אברהם להקריב את הבן האחד.
יצחק אבינו נחקק בתודעת כולנו כמי שכמעט ונעקד. דמיינו את 'כותרות העיתונים' בימים לאחר ניסיון העקידה. היכן היית שיצחק כמעט ונעקד? מתי שמעת שברגע האחרון נמצא האיל?
אין ספק שיצחק אבינו נחקק בזיכרון הציבורי שלנו תחת סיפור העקדה. אם נעמיק ולו מעט בדמותו ובקורות חייו של יצחק, נגלה שהוא האב היחיד שלא עזב את הארץ כל ימי חייו; נזכור שיצחק באחרית ימיו צריך היה להתמודד עם מוגבלות משמעותית – עצם היותו עיוור; נוכל לדון בדילמות ההוריות שלו סביב בניו התאומים שכל כך שונים.
כיצד נזכור את יצחק (רבין): נשיאי ארה"ב קנדי ולינקולין נרצחו. אם נבדוק כיצד צרובים רציחות אלו בזיכרון הציבורי, יתחוור לנו כי זיכרון קנדי הוא זיכרון הרצח וזיכרון לינקולין הוא זיכרון חייו, ואילו הרצח הוא נקודה מצערת במסלול חייו.
ניתן לעסוק יצחק רבין רק סביב הרצח, אבל ניתן לנסות ולהנכיח את יצחק רבין אחרת. "ירושלים איננה עניין למשא ומתן. אין היא עניין למיקוח", אמר רבין באוקטובר 94'. שנה לאחר מכן אמר רבין בנאומו בפתיח ועידת עמאן : "כל התכניות וכל הדיבורים חייבים להתמקד מעתה ולהבא בכלכלה ואיכות חיים". התשובה לשאלה מי היה רבין נתונה בידנו.
הפתרון לשאלות: האם יצחק אבינו היה רק גיבור העקדה או הרבה מעבר לכך, או אם יצחק רבין היה ראש ממשלת ישראל שנרצח או הרבה מעבר לכך - נתון בידינו. זו רק האחריות שלנו לפעול למתן מקום הולם היודע להכיל מורכבות; מקום המגיע מלמידה, חקר, הוראה, כתיבה ומעל לכל שיח.