כלכלה וצרכנות

המהלך של סין לנגוס באירופה ממשיך

אחת מהמעצמות הגדולות בעולם, צומחת והופכת לשחקו מרכזי כמעט בכל תחום. גם בענף הרכב החשמלי סין מנסה לבלוט ולוקחת צעד קדימה בדרך להיות גורם מרכזי. אחד הצעדים הוא להיכנס לזירה האירופית ולהציע לשוק המקומי רכבים באיכות גבוהה ובמחיר משתלם. 

  • תוכן שיווקי
  • פורסם 27/02/24
  • 18:59
  • עודכן 27/02/24
צילום: UNSPLASH

בכל מה שנוגע לתחבורה בעולם, סין היא אחת משלושת השווקים הגדולים, יחד עם ארצות הברית ואירופה. כל אחת מהן היא מעצמה בפני עצמה כשמדובר בתעשיית הרכב החשמלי, בפרט בשנים האחרונות.

בעשור האחרון נעשו מהלכים רבים בתחום הרכב החשמלי והשוק כיום נמצא בגידול ופריחה שלא היו אף פעם. הטכנולוגיה המתפתחת, שיפורים תמידיים ובעיקר השיח הציבורי שהשתנה לטובת שימוש ברכב לא מזהם. כל אלה הביאו לעלייה ברכישה ושימוש של רכבים חשמליים בכל העולם ונכך גם מראים נתוני המכירות השנתיים.

סין החלה לקדם אצלה ייצור של רכבים חשמליים וגם תחבורה ציבורית חשמלית כדי להפחית את זיהום האוויר הגבוה שהיה בערים רבות בה. ישנן ערים של מיליוני אנשים שרמת הזיהום שם היא כל כך גבוהה עד כדי סכנה בריאותית ממושכת. זאת אחת הסיבות שבשנים האחרונות החלו להכניס לצי התחבורה הציבורית יותר אוטובוסים חשמליים ולקדם רכבים לא מזהמים. מדובר על מילוני משתמשים ביום וכל רכב לא מזהם הוא משמעותי ביותר לאיכות האוויר.

אולם הממשל הסיני לא מביט רק פנימה אלא מסתכל החוצה אל העולם ומתכנן להשתלב בו גם דרך שוק הרכבים החשמלי. מדובר במדיניות סינית, גם של משקיעים וגם של השלטון המקומי, בעיקר בתמיכה כספית אדירה של מיליארדים.

הכוונה היא לעידוד של יצרניות רכב סיניות להמשיך בהליכים של פיתוח וייצור רכבים חשמליים כל הזמן, הקמה של חברות רכב חדשות וגם פתיחת מפעלים חדשים, הכל כדי לקדם את תעשיית הרכבים החשמליים הבאים. המוטו של יצרניות הרכב הסיניות הוא שבעזרת רצון וסבלנות, הם יגיעו רחוק הן בייצור המקומי והן בייצור העולמי.

ואכן, לפי התחזיות, סין הולכת להוביל את השוק ותייצר יותר משמונה מיליון רכבים חשמליים עד שנת 2028. לעומתה, באירופה מדובר על קרוב לשישה מיליון רכבים ובארצות הברית המספרים נמוכים יותר.

לאחרונה סין עשתה צעד נוסף וחשוב בדרך לשוק האירופי כאשר כמה יצרניות סיניות קיבלו דירוג גבוה במבחני הבטיחות של הדגמים החשמליים שלהן, מה שאומר שכעת מדובר גם ברכבים יותר איכותיים ושאפשר לסמוך עליהם יותר.

מדובר בצעד משמעותי מאחר שכל יצרנית רכב חשמלי סינית רוצה לזכות בדירוג גבוה במבחנים הללו על מנת להגיע לשוק האירופי ולהתחרות בו כשווה בין שווים. צריך לזכור שלסין יש עבר לא נעים מבחינת רכבים ובטיחות באירופה לאחר שלפני למעלה מעשור, הרכבים הסיניים נכשלו פעם אחר פעם במבחני בטיחות באירופה והפכו למושא ללעג של רכבים שאי אפשר לסמוך עליהם.

את הלקח הזה למדו היטב בסין ויצרניות הרכב הבינו גם שבטיחות היא מרכיב עיקרי כשמדובר במכירות של רכב, בטח לטווח ארוך וכשרוצים להתבסס כאיכותיים יותר בשוק חדש. נכון לעכשיו, הנתונים מראים שנתח הרכבים החשמליים הסיניים באירופה עומד על כשישה אחוזים מכלל הרכבים החשמליים ביבשת.

התחזית היא שבעוד כמה שנים, לקראת 2030, נתח הרכבים החשמליים המיוצרים בסין יגדל פי שניים עד שלושה מזה של היום, כשטווח המחירים של הרכבים הללו ימשיך להיות זול יותר עם היצע גדול של רכב חשמלי זול . זה אומר שהשוק האירופי מתחיל להאמין שרכב המיוצר בסין כיום הוא בטיחותי יותר ואפשר לסמוך על הביצועים שלו, בטח בדגמים שעוד ייוצרו בשנים הקרובות.

אז מה צופן העתיד הסיני בשוק החשמלי? המגמה היא להתפתח ולגדול מבחינת אחוזי המכירות של רכבים חשמליים, לפתח ולייצר דגמים חדשים כל הזמן ולשמור על רמה גבוהה יותר. זאת על מנת לזכות באמון הציבור שמחפש מוצר טוב, אמין וזול יותר מזה של המתחרים. אמנם לא נראה שהשוק הסיני ישתלט על כל אירופה בקרוב, אך צעדים ראשונים בכיוון נעשים כבר עכשיו.

ועוד באותו עניין

תגובות