כלכלה וצרכנות

2022 כבר כאן: כך תפתחו דף כלכלי חדש בשנה החדשה

שנה חדשה מביאה עימה התחלות חדשות וגם לא מעט החלטות הרות גורל. זהו הזמן האידיאלי לסדר את התקציב המשפחתי שלכם ולוודא שאתם חוסכים לעתידכם ולזה של משפחתכם. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לעשות זאת נכונה

  • תוכן שיווקי
  • פורסם 16/12/21
  • 21:25
  • עודכן 19/12/21
צילום: Shutterstock

דסי ניר

עוד שנה אזרחית מגיעה לסיומה ושוב מתחילה לה אחת חדשה. כבר שנתיים שמגפת הקורונה מלווה אותנו אך החיים לא עוצרים וגם אנחנו כמוהם, צריכים להמשיך ולהביט קדימה אל הבאות. שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת לעשות זאת, לעצור לרגע ולבדוק את מצבינו הכלכלי כדי שבסופה, נהיה במקום טוב ויציב יותר.

אז למרות שהתקופה האחרונה הייתה לא קלה במיוחד עבור רבים מאיתנו, שהתקשו להסתדר עם הכנסותיהם הקיימות ואף לסגור את החודש, במקרים רבים עם תכנון מדוקדק ומסודר, תוכלו גם לשפר את מצבכם הכלכלי ואף להצליח לחסוך גם סכומים קטנים לעצמכם או לילדיכם באפיקי חיסכון גמישים כמו קופת גמל למשל. הנה חמישה צעדים שיעזרו לכם להתחיל את השנה ברגל ימין.

  1. בדקו מה המצב היום והגדירו מה חשוב לכם להשיג השנה

לעתים על מנת להתקדם, אנו נדרשים להביט רגע לאחור ולוודא שאנו עושים את מה שנדרש בצורה יציבה ובטוחה. לכן, כדי לבנות תוכנית שתעזור לכם להתקדם בחיים, חשוב שתבדקו מהו מצבכם היום: מהן הכנסותיכם החודשיות ובאיזו מידה תוכלו להסתמך עליהן גם בהמשך, וכמה כסף אתם מוציאים מדי חודש לפי סוגי ההוצאות השונים: שכר דירה או משכנתא, תשלום חשבונות ארנונה, חשמל, מים וגז, הוצאות על רכב ונסיעות אם יש, על מזון בבית ובחוץ, על ביגוד והנעלה, תרומות ועוד.

אם נטלתם הלוואות כאלו ואחרות, חשוב לכלול גם את תשלום ההחזר החודשי עבורן ברשימת ההוצאות שלכם. לאחר שמיפיתם את כלל ההכנסות וההוצאות בדקו האם הן מתאזנות כאשר את ההוצאות בפרט, נסו לדרג לפי סדר חשיבות – מאלו שאין באפשרותכם לוותר עליהן, דרך כאלו שחשובות לכם במיוחד ועד לאלו שהייתם רוצים להרשות לעצמכם אם אפשר. אמנם זהו שלב כמעט ברור מאליו אך חשוב מאוד לבצעו בצורה מפורטת ומסודרת, כדי שתדעו בדיוק ולא בערך היכן אתם עומדים ועל מה תוכלו לוותר ולחסוך במקום.

  1. צמצמו הוצאות והתמקדו באלו החשובות עבורכם ובאלו שאתם מחוייבים לשלם

אחרי שזיהיתם את הפער בין ההכנסות להוצאות ורשמתם את כלל ההוצאות החודשיות, אפשר להתחיל לעבור ולראות על אילו מהן באפשרותכם לוותר או לצמצם כדי לסגור את החודש ואפילו לחסוך מעט בצד. במקרים רבים החיסכון נמצא בהוצאות שלא הבחנו בהן במיוחד או שחשבנו שהן נמוכות יותר, או בכאלו שאנו מוציאים על דברים המשמחים אותנו, למרות שהם פחות חשובים עבורנו. אין זה אומר כי עלינו להימנע מלהוציא כסף על פינוקים, אלא שכדאי לקבל החלטה יותר מודעת על כמה נוכל להרשות לעצמנו להוציא עליהם ולמצוא את הדרכים להתפנק גם בסכום נמוך יותר או בחינם. אמנם תהליך זה יכול להיות מעט קשה ומתסכל אך נסו לזכור כי אתם בונים עכשיו את עתידכם וככל שאבני הבניין תהיינה יציבות יותר, כך הוא יהיה חזק יותר בשנים שיבואו.

  1. התחילו לחסוך לעתיד שלכם, גם אם זה רק סכום קטן

נדמה שהיום רובינו כבר מבינים טוב יותר עד כמה לא צפויים ומפתיעים יכולים להיות החיים וכיצד ברגע אחד, הדברים יכולים להשתנות. כדי שנוכל להתמודד טוב יותר גם עם ההפתעות הבאות בחיים, כדאי לבנות לעצמנו חיסכון חירום שיוכל לשמש אותנו בעת הצורך, כמו למשל למצב שבו מישהו מבני המשפחה פוטר, לטיפול רפואי יקר או קלקול משמעותי ברכב או בבית. לצד זאת, מומלץ לחסוך את מה שאפשר גם לשם השגת מטרות שנרצה בעתיד. זה יכול להיות שיפוץ של הבית, מעבר לדירה גדולה יותר, חגיגת בר מצווה לילד או יציאה לחופשה משפחתית יחד. ככל שנחסוך יותר ובשלב מוקדם, כך נצליח לצבור סכום משמעותי בהרבה עם הזמן. אפיקי חיסכון גמישים כמו קופת גמל להשקעה למשל, מאפשרים לנו לחסוך גם סכום קטן כמדי חודש ולהפקיד כאלו נוספים באופן חד-פעמי אם מתאפשר, עד לסכום של 70,913 ש״ח מדי שנה נכון לשנת 2021.

  1. חסכו לילדים כדי שלהם יהיה קל יותר

מלבד החיסכון לעת חירום וזה שעבור עתידנו, בניית כרית ביטחון לילדינו חשובה ומשמעותית במיוחד. כל הורה מעוניין לראות את ילדיו גדלים ומתבגרים, נכנסים בעול מצוות, נישאים ומקימים משפחה. אם נחסוך עבורם מהשלבים המוקדמים בחייהם, אפילו סכום נמוך יחסית בכל חודש, הרי שנוכל לאפשר להם את כל אלה והרבה יותר. מכאן שהחלטה אחת אשר תוכלו לקבל כבר בתחילת השנה החדשה שבפתח היא לשמור מעט כסף בצד מדי חודש עבור החיסכון לילדים. גם במקרה זה, קופת גמל להשקעה יכולה לאפשר לכם חיסכון גמיש שבנוסף יגדל יחד איתם.

  1. אל תזניחו את החיסכון הפנסיוני שלכם

השנים חולפות להן מהר ובסופו של דבר, גם אנחנו נגיע לגיל הפרישה ונרצה ליהנות מפירות עמלנו במשך השנים הרבות. בדקו כי כבר כעת אתם מפקידים לקרן הפנסיה בצורה סדירה כדי לשמור על זכויותיכם ולהגדיל את קצבת הפנסיה שתוכלו לקבל בבוא העת. תחילת השנה החדשה היא זמן נהדר לבדוק גם את הכיסויים הביטוחיים שלכם בקרן הפנסיה ולוודא שהם עדיין מתאימים לצרכיכם.

לסיכום, עם קצת תכנון נכון, תוכלו להתחיל את השנה החדשה בצורה טובה יותר. מאמץ מרוכז כעת יאפשר לכם ליהנות מהתוצאות בהמשך שכן מי שטורח בערב שבת, יכול לאכול בשבת.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

ועוד באותו עניין

תגובות