מנהיג בודד במערכה

החטא הגדול של האופוזיציה דאז, זו שלחמה בכל כוחה בנתניהו וממשלתו, היה חטא היוהרה

  • פורסם 04/01/22
  • 15:23
  • עודכן 04/01/22
צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

מסיבות עיתונאים חמורות סבר של בנימין נתניהו אז, בלב הסיבוב הראשון של הקורונה בישראל, היו מה'דחקות' הגדולות של ראשי האופוזיציה מול בנימין נתניהו. באותם ימים מלאה הרשת בסרטונים של נפתלי בנט כשהוא ניצב על דוכן הנואמים בכנסת בעודו ח"כ מהשורה, והוא לועג ומחקה את ראש הממשלה דאז על ההיסטריה, האזהרות לעם וההתפארות שלו בהשיגו.

השבוע הלמו הסרטונים ללא רחמים והישוו בין הדברים הלועגים של בנט אז, לבין אותו דפוס פעולה עכשווי של בנט עצמו, שחוזר בדיוק על אותן פעולות של נתניהו: מסיבת עיתונאים היסטרית מלאה ב'תבהלות' ואזהרות חמורות, לצד התפארות במה שהממשלה הזו כן השיגה בין המשברים הרבים שאופפים אותנו.

החטא הגדול של האופוזיציה דאז, זו שלחמה בכל כוחה בנתניהו וממשלתו, היה חטא היוהרה. הדיבור המתנשא והמזלזל, הבוז להשקעה ול'שופינג' העולמי שערך אז ביבי בקרב יצרני החיסונים, וכמובן ההבטחות שאם רק ניתן להם את מפתחות המדינה ליום יומיים, כל הרע ייעלם, והבריאות והשקט ישובו לחיינו תוך ימים ספורים. במבחן המציאות, הממשל הנוכחי עומד חסר אונים (כייתר ממשלות העולם) מול הנגיף הקטן והעקשן, שמצליח בכל פעם מחדש להתל בנו, להלום ולנצח. אין בפי קברניטי המדינה החדשים תשובה ומזור לבלבול הכללי, והעתיד נראה מעורפל.

נדמה שבנקודת הזמן העכשווית אין באמת מישהו שיכול לעזור או להושיע, לא משנה מאיזה מגזר או צד במפה הפוליטית הוא נמצא, ובנט השבוע היה נראה פחות מנהיג ומנהל, ויותר כאדם בודד ומבוהל המתחנן אל העם להקשיב לו ולאזהרותיו ופחות לשריו הסוררים.

גם (להבדיל) משה רבנו בפרשה שלנו, מוצא עצמו לבדו במערכה. בודד הוא ניצב מול כוחות שנדמה שהוא לא יכול להם. פרעה הקשוח מקבל בראש ולא נכנע. המלך המצרי שלמרות המכות הקשות, מקשיח לב ולא משחרר את העם ממשיך לבוז לו, ולסרב לבקשת אלוקיו.

משה שמלכתחילה היה הססן בהקשר לכוחו במשימה האלוקית, מתחיל להתערער ולהתייאש אל מול העמידה האיתנה של פרעה ועמו. אבל אז מגיעה המילה המיוחדת הזו של הקב"ה בתחילת הפרשה: 'בוא'. הקב"ה פונה אל משה ואומר: "בא אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו"; לא "לך אליו", לא "סע אליו", לא מעשה שליחות. פשוט, 'בא': בא איתי, הצטרף אלי.

הקב"ה בפרשה שלנו, אולי בפניה הכי אישית בתורה, מבקש (כביכול) ממשה: ״בוא איתי". ללמדך שגם בשעות קשות בהן אדם חושב או מרגיש שהוא לבד, גם ואולי בעיקר בזמנים שהאדם חש שאין לו שום עזר בעולם כולו והוא בודד בשליחותו ובמעשיו, אומר לו הקב"ה: 'בא' - אני איתך, אתה בא איתי, אתה אף פעם לא לבד...

תגובות