אודיה נוסבאום, רכזת תוכן לוקחים אחריות

מתי צריך להתחיל לדאוג?

זמן מסך עם תוכן ושימוש איכותי ומצמיח, יכול להיות מבורך, אך כמו כל מרחב בחיים, גם המרחב הזה צריך איזון

  • פורסם 05/08/25
  • 15:37
  • עודכן 05/08/25
צילום: Freepik

שתי מילים שהכי מלחיצות אותנו - ההורים, בעידן הדיגיטלי הן: 'זמן מסך': 'מה יהיה עם זמן המסך של הילד שלי?! הוא שורף שעות מול המחשב, לא מוכן לקום, לא עוזר בבית, מנוון את המוח, הוא פשוט דבוק למסך!'

מכירים את התחושה המתסכלת הזאת? ברור. כולנו חווים את זה, ופי כמה וכמה בחופש בגדול.

אז איך נתמודד? מהם הקווים שינחו אותנו בשאלת המסכים?

ד"ר חננאל רוזנברג, ממקד אותנו ב-3 שאלות מרכזיות משמעותיות שיעזרו לנו למפות את הסיטואציה ולהתחיל להבין את דרכי ההתמודדות:

  • מה התוכן?
  • מי הילד?
  • ומה עוד הוא עושה חוץ מהמסך?

מה התוכן? – קודם כל נבדוק מה הילד עושה בדיוק בשעות האלה מול המחשב או הטלפון. אולי הוא מפתח מיומנויות חדשות? אולי הוא לומד לנגן, מתאמן בתוכנת עריכה, יוצר תוכן מקורי, או אפילו עובד על כושר ואימונים אישיים? ואולי הוא משחק או גולל סרטונים, אבל עדיין לא משוטט באתרים עם תכנים פוגעניים. כשאנחנו מצליחים לבנות ציר תקשורת פתוח בהקשר של המסך, באופן  שהילד משתף אותנו בשימושים שלו, אנחנו יכולים לכוון אותו בעדינות מתוך אכפתיות לתכנים ושימושים שדרכם הוא יוכל לפתח כישורים אמיתיים ולקדם את עצמו.

מי הילד? – לא כל הילדים זהים. יש ילדים שזמן מסך מרובה יכול להיות בעייתי עבורם. ילד מופנם, לדוגמה, שמעדיף להימנע מקשרים חברתיים ושסביבה חברתית נתפסת בעיניו כמאיימת, עלול להיפגע מעודף זמן מול המסך, כי פעמים רבות השימוש במסך מהווה עבורו בריחה ופיצוי על המצב החברתי שלו, ומשמר את הבריחה מהקושי החברתי. במקרה כזה, חשוב שנהיה קשובים במיוחד, נעקוב אחר שינויים בהתנהגות, ובמקרה הצורך לפנות לעזרה מקצועית. אבל עבור ילדים חברותיים, שלרוב מעורבים ופעילים בסביבה חברתית, זמן המסך כשלעצמו, לא תמיד בהכרח שלילי לחלוטין כפי שאנו נוטים לחשוב.

מה עוד הילד עושה חוץ מהמסך? – זמן מסך עם תוכן ושימוש איכותי ומצמיח, יכול להיות מבורך, אך כמו כל מרחב בחיים, גם המרחב הזה צריך איזון. במיוחד בתקופות כמו החופש הגדול כשיש הרבה זמן פנוי, ננסה ככל האפשר לוודא שישנו איזון בין השימוש במסך ובין הפעילויות מחוץ למסך.

כדאי מאוד לשבת מראש עם הילד ולתכנן איתו לו"ז מסודר. כיצד ננצל את הזמן לפיתוח תחביבים, ספורט, קריאה או אפילו מפגש עם חברים ומשפחה? התכנון המוקדם וקביעת 'עוגנים' של זמן איכות מחוץ למסך יעניקו לילד תחושת איזון ויעזרו לו להתפתח באופן בריא.

אחרי שהבנו את שלוש השאלות המנחות החשובות: מה התוכן? מי הילד? ומה עוד הוא עושה חוץ מהמסך?, יקל עלינו להכניס את השאלה 'כמה זמן הילד במסך?' לפרופורציות הנכונות שלה.

כשההתייחסות לשימוש של הילדים במסך נכונה, זמן המסך אט אט משחרר את מקומו מדמות האויב המושבע שלנו.

וכך במקום לשפוך אנרגיות על הפחתת זמן המסך, אנחנו נפנה את המאמצים שלנו לשאלות הממוקדות והחשובות, על פי המחקר.

ברגע שנעביר את הפוקוס שלנו משעות השימוש של הילד במסך לשאלות האלו, נגלה יוצר שלווה, ונרגיש שהתסכול והייאוש מתחלפים בתחושת שליטה, ליווי והדרכה נכונה של הילד שלנו. נועל להתמקד באופי שלו, ללוות אותו לבחירת תכנים איכותיים, ולסייע לו ליצור צור איתו איזון בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי.

 

 

תגובות