ארבע פרשיות

חז"ל תקנו לקרוא ד' פרשיות בשנה, לזיכרון ארבע דברים בכל שנה: שקלים, זכור, פרה והחודש.

  • פורסם 28/02/14
  • 12:00
  • עודכן 10/02/21
צילום: Photo by cottonbro from Pexels

חז"ל תקנו לקרוא ד' פרשיות בשנה, לזיכרון ארבע דברים בכל שנה:

הראשונה היא פרשת שקלים, לזיכרון מצוות מחצית השקל, שהיו מחוייבים ליתן ללשכה לקרבן התמיד בכל שנה.

השניה היא פרשת זכור, לזכור את מעשה עמלק, וקורין אותה בשבת שלפני פורים, וסומכים אותה למעשה מגילה שהרי המן היה מזרע עמלק: " והימים האלה נזכרים ונעשים".

השלישית היא פרשת פרה אדומה, בשבת שקודם פרשת החודש, מפני שהיתה שריפתה במדבר סמוך לניסן, כדי להזות בה את ישראל באפר החטאת מיד אחרי הקמת המשכן, כדי שיהיו טהורים ויכלו לעשות פסח בזמנו.

הרביעית היא פרשת החודש, בשבת הסמוכה לראש חודש ניסן, כדי לקדש חודש ניסן, דכתיב בתורה: "החדש הזה לכם ראש חודשים", אבל אין זה עיקר הקידוש, כי עיקר הקידוש הוא בעת ראית הלבנה, שמקדשין אותה הבית דין, ואין הקריאה הזאת אלא מדרבנן (עיקרי הדברים על פי המשנה ברורה) ולפיכך נחלקו הפוסקים, אם נשים חייבות גם הן בשמיעת ארבע פרשיות ואיזה מהן.

המחלוקת אם  נשים  חייבות בזכירת מעשה עמלק, היא מחלוקת קדומה. דעת בעל 'החינוך', שאין הנשים חייבות כלל במצוות זכירת עמלק, כיון שאין הנשים בכלל מצוות מחיית עמלק, מפני שלא להן לעשות מלחמה, שנאמר "יכבשוה":  איש דרנו לכבוש ולא האשה, וכיון שנשים לא בכולל צבא ומלחמה ממילא  אינן גם בכלל מצוות זכירה.

אבל בבעל ה'מנחת חינוך' שם, מצדד שגם הנשים חייבות במצווה זו, כיון שהם מצוות בזכירה, וכן כתב בשו"ת 'בנין ציון החדשות', סימן ח', שקיבל מרבו הגאון ר' אברהם בינג, אבדק"ק וירצבורג, בשם רבו החסיד שבכהונה הגאון מו"ה נתן אדלר זצ"ל, שהקפיד שאפילו המשרתת שלו הוצרכה לשמוע פרשת זכור. אמנם ב'תורת חסד' כתב, שאף אם נאמר כדעת החינוך, יש מקום לפטור נשים מלשמוע פרשת זכור, דלדעת רבים מהראשונים  שמספיקה מן התורה זכירה בפה בעלמא, והקריאה בס"ת בציבור אינה אלא מדרבנן, פשוט שלא תיקנו כך חכמים אלא  לאנשים, אבל לא לנשים, דלאו בני קריאה בס"ת נינהו.

ומסיים התורת חסד, שמעולם לא ראינו ולא שמענו להצריך את הנשים לשמוע הקריאה פרשת זכור בס"ת בציבור, ומנהגן של ישראל תורה היא והנח להם לישראל מנהגם עי"ש.

וכן מובאר בשו"ת דברי חיים במ"ב או"ח סי' י"ד ד"ה 'תשובה', שנשים פטורות מקריאת ארבעת פרשיות,  עי"ש.

כיום נתפשט המנהג ברוב המקומות כדברי הגאון ר' נתן אדלר, שגם נשים מהדרות לשמוע פרשת זכור. ויש מקומות, שקורין אחר התפלה פרשת זכור לנשים בלבד, והנה זה ודאי שאינו נקרא ציבור, אלא עשרה אנשים. ואם כן, לדעת הסוברים שצריך מן התורה קריאה בציבור דווקא, אפילו ביש עשר נשים, אין יוצאים בקריאה זו במצוותה זכירת עמלק, וכך כתוב מפורש בבניין ציון.

הגר"ע יוסף פסק, שנשים שמקילות מלשמוע פרשת זכור, יש להן על מה שיסמכו,  ומכל מקום, המחמירות  לשמוע, תבוא עליהן ברכה. אך שאר הפרשיות אינן חייבות לשמוע.

מנהג הישיבות לקרוא את פרשת זכור לפי מיבטא וטעמים של עדות השונות (יש שמגיעים עד 7 פעמים), וכן ראוי לכתחילה לעשות.  שמע ספרדי במבטא אשכנזי, ואף בספר תורה אשכנזי, וכן להיפך, יצאו ידי חובה.

המכים בעמלק בשעת הקריאה, ייזהרו שישמעו את כל מילות הקריאה, ואם לא שמעו, בדיעבד יצאו, כי העיקר שמבינים את הענין בכללותו.

תגובות