מדיני

לפיד גינה את רוסיה: "ההתקפה על אוקראינה - הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי"

שר החוץ מתח ביקורת קשה על התוקפנות הרוסית והודיע כי ישראל "נערכת לסייע הומניטרית לאזרחי אוקראינה". הרוסים הודיעו אמש: "לא מכירים בריבונות ישראלית על רמת הגולן"

הצהרת שר החוץ

"ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ישראל מגנה את ההתקפה, מוכנה ונערכת לסייע הומניטרית לאזרחי אוקראינה", כך אמר שר החוץ יאיר לפיד במסיבת עיתונאים לפני זמן קצר.

"ישראל היא מדינה למודת מלחמות, מלחמה אינה הדרך לפתור סכסוכים. השעות והימים הראשונים של כל מלחמה, הם גם הזמן האחרון שבו אפשר עדיין לעצור. לחזור לשולחן הדיונים, בתיווך המעצמות, ליישב את המחלוקות בדרכי שלום", הוסיף לפיד.

"לישראל יש יחסים עמוקים, ארוכים וטובים עם רוסיה ועם אוקראינה. יש עשרות אלפי ישראלים בשתי המדינות, יש מאות אלפי יהודים בשתי המדינות, שמירה על ביטחונם ושלומם הם בראש מערכת השיקולים שלנו. בנוסף עלינו לשמור על ביטחונם ושלומם של אנשי משרד החוץ, אנשי נתיב ואנשי הסוכנות הממוקמים באוקראינה. בשעות אלה, הם מסכנים את חייהם כדי להמשיך לתת סיוע ועזרה לכל ישראלי ולכל יהודי", אמר שר החוץ וקרא לישראלים להתקדם לעבר מעברי הגבול (מפורטים בהמשך הכתבה).

רוסיה: "לא מכירים בריבונות ישראלית בגולן"

הצהרת לפיד למעשה נוקטת עמדה ברורה במאבק בין הצדדים, דבר שישראל נמנעה מלעשות מפורשות עד כה. כזכור, אתמול פורסמה הצהרה מעורפלת שלא מזכירה מפורשות את חלקה של רוסיה במלחמה, אך מביעה תמיכה פומבית "בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה".

עוד נכתב אמש בהודעה רשמית מטעם הממשלה כי "ישראל שותפה לדאגה הבין-לאומית מהצעדים במזרח אוקראינה ומההסלמה החמורה שחלה במצב, מקווה שיימצא פתרון דיפלומטי שיוביל לרגיעה ומוכנה להתגייס לכך, אם תתבקש".

התגובה הרוסית לא איחרה לבוא. שעות לפני פרוץ המלחמה תקף סגנו של השגריר הרוסי לאו"ם, דימיטרי פולנסקי, את ישראל במהלך התדריך החודשי במועצת הביטחון של האו"ם: "אנו מודאגים מהתוכניות המוכרזות של תל אביב להרחבת פעילות ההתנחלויות ברמת הגולן הכבושה, הסותרות ישירות את הוראות אמנת ז'נבה מ-1949". עוד הדגיש כי "רוסיה אינה מכירה בריבונות ישראלית על רמת הגולן שהיא חלק בלתי ניתן לערעור מסוריה".

 

הודעת משרד החוץ לישראלים השוהים באקראינה:

לפני מספר שעות החל שלב חדש וקשה במלחמה באוקראינה. המרחב האווירי במדינה נסגר וכל הטיסות בוטלו. משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה לעזוב את אוקראינה מיד אל המדינות השכנות ממערב, בהתאם למצב הביטחוני.

משרד החוץ קורא לאזרחי ישראל באוקראינה לעקוב אחר הדיווחים באמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים.


שגרירויות ישראל במרחב שלחו נציגים אל מעברי גבול מרכזיים לפי הרשימה שלהלן.
להלן רשימת מעברי הגבול בהם יוצבו אנשינו:
מעבר הגבול Medyka לפולין
מעבר הגבול Vysne Nemescke לסלובקיה
מעבר הגבול Zahony להונגריה
מעבר הגבול Sighet לרומניה
בהמשך היום נציב גם נציג ישראלי במולדובה במעבר הגבול Planca

אזרחים הזקוקים לסיוע או הכוונה מוזמנים לפנות לחדר מצב במשרד החוץ במספר 02-5303155

ניתן להמשיך לפנות גם בקווים החמים של השגרירות:3536 770 67 380+
4216 770 67 380+

אנו קוראים לאזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה להירשם בלינק הבא:
https://survey.gov.il/ru/israelinuk

תגובות