בעולם

החוקרים חלוקים: כמה יהודים יש בעולם בפתח שנת תשפ"ב?

הסוכנות היהודית ומכון המחקרים והסקרים האמריקני הידוע PEW חולקים על כמות היהודים בעולם. הסיבה לפער: ההגדרה של מיהו יהודי

אילוסטרציה
צילום: Image by Jordan Holiday from Pixabay

חילוקי דעות לגבי מספר היהודים בארצות הברית בין הדמוגרף הידוע פרופסור סרג'ו דלה-פרגולה מהאוניברסיטה העברית לבין מכון המחקרים והסקרים האמריקני הידוע PEW.

בדו"ח שפורסם על ידי הסוכנות היהודית קובע פרגוגלה, כי מספר היהודים בעולם הינו 15.2 מיליון. לפי PEW המספר הכולל מסתכם ב-16.7 מיליון.

פרגולה מעריך שבארצות הברית חיים כ-6 מיליון יהודים, ואילו מכון PEW סבור שחיים ב'מדינת הזהב – די גולדנע מדינה' לא פחות מ-7.5 מיליון יהודים. ייתכן מאד שההבדל נובע בשאלת ההגדרה מי נחשב ליהודי. פרגולה מונה את כל מי שמגדיר את עצמו כיהודי ללא התחשבות ביהדותם של האב, האם, הסב וכו'. לא ברור מה היא הגדרת  היהדות לפי PEW.

בשיחה עם פרופ' דלה פרגולה הוא טען ש-PEW פועלת לפי הגדרה שונה לחלוטין. בעיניהם כל אדם שהוא ממוצא יהודי, אפילו מלפני כמה דורות, אפשר להחשיבו כיהודי, וזה המקור לתוספת של כמיליון וחצי יהודים בארצות הברית. ככל הידוע לנו, פרגולה קיים קשר עם חוקרי PEW, אך כנראה לא הצליחו לשכנעם.

בכל מקרה הנתונים לגבי המדינות האחרות הם רק של הדמוגרף פרגולה, לפיהם בישראל חיים כיום 6.9 מיליון יהודים והקהילה השלישית בגודלה קיימת בצרפת - 446 אלף יהודים, כפי שמסר כנען ליפשיץ, כתב JTA. הקהילה הרביעית בגודלה היא קנדה - 393 אלף, והחמישית בריטניה - 292 אלף נפש.

גם לגבי מספר היהודים החיים באוקראינה (לא כולל מתפללי אומן) קיימת מחלוקת. לפי דו"ח הסוכנות היהודית חיים שם בסך הכל 43 אלף יהודים, אבל לפי הקונגרס היהודי האירופי והקונפדרציה של יהודי אוקראינה המספר גדול בהרבה - לא פחות מ-360 אלף. פרופ' פרגולה הסביר לנו כבר בעבר שכל קהילה משתדלת לדווח על מספר גדול ככל האפשר של יהודים בקרבה מסיבות טובות ושונות. משום מה לא נמסרו פרטים על מספר היהודים ברוסיה. על כל פנים, היהודים בישראל שמספרם כ-6.94 מיליון, מהוים 74%  אחוז מהאוכלוסיה הכללית בישראל, המונה 9.39 מיליון נפש, כולל מוסלמים, נוצרים ועוד.

נתון מעניין אחר המתפרסם בדו"ח הסוכנות לפי הנתונים של הדמוגרף הידוע הוא, שלפי חוק השבות, המגדיר יהודי גם מי שרק סבו יהודי, המספר הכולל של הזכאים לעליה ארצה, או אלה שכבר מתגוררים בישראל, מסתכם בלא פחות מ-25.3 מיליון 'יהודי שבות', ואילו בישראל מצויים כ-7.3 מיליון יהודים לפי הגדרה זו, לעומת כ-18 מיליון בחוץ לארץ. 

תגובות