מורשת

חנוכה - חג מלכות ישראל

הרמב"ם מלמד אותנו, שכל שלטון יהודי, לעולם, עדיף על פני שלטון של גויים, ובזמננו שזכינו לתקומת מדינת ישראל - עדיפים כל ראשי הממשלה פי כמה ולאין שיעור

  • הרב חגי שטמלר, ראש מדרשת בדרך אפרתה
  • פורסם 24/11/21
  • 09:48
  • עודכן 24/11/21
אילוסטרציה
צילום: Image by talpeanu from Pixabay

הרמב"ם כותב ש"גברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים [על היוונים] והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני... ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת הימים האלו, שתחילתן מליל חמשה ועשרים בכסלו, ימי שמחה והלל" וכו'. בספר סדר עולם רבה, המיוחס לתנא רבי יוסי בן חלפתא, נאמר כי מלכות בית חשמונאי ארכה 103 שנה, ומלכות הורדוס ארכה 103 שנה, יחד 206 שנה. אם כן, על כל אותן 206 שנים אנו אומרים בכל שנה ושנה, במשך שמונה ימים, 'הלל' שלם.

אולם, מי היו המלכים שמלכו בכל אותה התקופה?

בהתחלה היו אלה בניו של מתתיהו הכהן. אולם עד מהרה הידרדרה המלכות אלי פי תהום. אלכסנדר ינאי העדיף את הצדוקים על פני הפרושים, וגרם למלחמת אחים עקובה מדם. הוא שחט באכזריות נוראה מאות מתלמידי החכמים שבדור, והרג על הר הבית המון מתפללים. ילדיו, הורקנוס ואריסטובולוס, נלחמו על המלוכה, והם שהביאו את הרומאים אל ארץ ישראל, בשנת 63 לפנה"ס. בהמשך התמנה הורדוס לשליט על ממלכת יהודה, הרג באכזריות את כל המתנגדים לו והשמיד את בית חשמונאי. הרומאים חיזקו את אחיזתם בארץ, ומינו שליטים כאלו ואחרים, עד למרד הגדול וחורבן בית המקדש השני.

נמצאנו למדים כי חלק גדול מן המלכים שמלכו בכל אותן 206 שנים היו רשעים בכל קנה מידה שהוא. ובכל זאת אנו חוגגים את חג החנוכה מעל אלפיים שנה, ואומרים 'הלל' שלם בברכה בכל שמונת ימי החג מידי שנה  – וכל זאת מפני שזכינו ל"מלכות ישראל יתר על מאתים שנה", כלשון הרמב"ם, וזאת למרות שחלק גדול מן המלכים הללו, שאנו מודים עליהם, היו אכזריים ורשעים.

הלא דבר הוא!

אלא ללמדנו שכל שלטון יהודי – לעולם עדיף על פני שלטון של גויים: ינאי עדיף על נבוכדנצר, הורדוס עדיף על טיטוס.

ומה נאמר אנחנו, החיים בתקופה נפלאה זו, תקופה שבה זכינו לתקומתה של מדינת ישראל, וכל ראשי הממשלה להם זכינו – עדיפים פי כמה וכמה, לאין ערוך ולאין שיעור, על פני הצאר ניקולאי, היטלר או סטאלין.

אולם יש הבוחרים להסתכל דווקא על חצי הכוס הריקה - וכלפי אלה אומרת הגמרא שיצר הרע דומה לזבוב (ברכות ס"א א); ומסביר הגר"א שהזבוב לעולם מתמקד בחתיכת הזבל הקטנה ביותר, גם אם המרחב כולו נקי ומצוחצח. כי זו דרכו של היצר הרע: להתמקד ברע. ודאי שעלינו להתייחס אל הרע, וחלילה לא להתעלם ממנו, אבל, ראשית כל, צריך להיות מלאי הודאה לקב"ה על כל הטוב הגדול שזכינו לו -

"אִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם, וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו, וְשִׂפְתוֹתֵינוּ שֶׁבַח כְּמֶרְחֲבֵי רָקִיעַ, וְעֵינֵינוּ מְאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׁ וְכַיָּרֵחַ, וְיָדֵינוּ פְרוּשׂוֹת כְּנִשְׁרֵי שָׁמָיִם, וְרַגְלֵינוּ קַלּוֹת כָּאַיָּלוֹת - אֵין אֲנַחְנוּ מַסְפִּיקִים לְהוֹדוֹת לְךָ ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ וּלְבָרֵךְ אֶת שְׁמֶךָ עַל אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים וְרִבֵּי רְבָבוֹת פְּעָמִים הַטּוֹבוֹת שֶׁעָשִׂיתָ עִם אֲבוֹתֵינוּ וְעִמָּנוּ".

אשרינו שזכינו.

תגובות