נדל"ן ותשתיות

הפרדה מפלסית – שחרור משמעותי של נתיבי התנועה

פרוייקטים מרכזיים: בצומת הגבעה הצרפתית העמוס לעייפה, ובו ארבע מנהרות; בשדרות שז"ר בכניסה לירושלים  – מנהרה וחניון ענק למשתמשי הרכבת הכבדה והרכבת הקלה; ובמחסום קלנדיה בואכה גבעת זאב ויו"ש

הפרדה מפלסית ברחוב אשר וינר
צילום: באדיבות עיריית ירושלים

ביצוע הפרדה מפלסית בצירי תנועה עמוסים, הינו אחד הפתרונות שהגו משרד התחבורה ועיריית ירושלים באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה ובביצוע חברת מוריה, להקלת עומסים, כאשר לא נמצאה כל דרך אחרת להקל עליהם.

צומת הגבעה הצרפתית אשר מנקז אליו תנועה משכונות צפון ירושלים ומכביש מספר 1, 'מעניק' לנוסעים באזור שגרה רוויית עומסי תנועה כבדים מאוד.

ההפרדה המפלסית שכבר הוחל בביצועה, כולל חציבת ארבע מנהרות, שיאפשרו שחרור משמעותי של נתיבי התנועה ונסיעה רצופה מכיוון נווה יעקב, פסגת זאב ומעלה אדומים ועד לרמת שלמה. אורכן הכולל של המנהרות - כארבעה וחצי קילומטרים. העבודות כוללות הנחת תשתיות, קביעת הסדרי תנועה חדשים באזור ושיפור בתפעול הרכבת הקלה החוצה את הצומת.

עם השלמת הפרויקט ניתן יהיה ליהנות מנסיעה רצופה מתל אביב ועד לים המלח, ולאפשר הקלה בגודשי התנועה בצומת הגבעה הצרפתית, באמצעות הפניית התנועה המגיעה מחוץ לעיר אל המנהרות.

ההפרדה המפלסית והמנהרות יאפשרו נסיעה רצופה מתל אביב עד ים המלח

הפרדה מפלסית נוספת מתבצעת בשדרות שז"ר, במתחם שגבולותיו שדרות שז״ר מכביש 386 ועד שדרות הנשיא השישי. כאן מדובר על חניון חנה וסע והפרדה מפלסית, וזאת כחלק מהקמת רובע הכניסה לעיר. הפרוייקט כולל מנהרה שתאפשר תנועה מהירה ונוחה מהכניסה לעיר, לנהל את התנועה במפלס הרחוב ולתת עדיפות לקו הירוק של הרכבת הקלה.

בתוך מנהרה יוקם חניון בן 1,300 מקומות חניה שישרת את נוסעי הרכבת הבינעירונית, את נוסעי הרכבת הקלה ואת נוסעי התחנה המרכזית. מעל המנהרה ייבנה מתחם עסקים, מסחר ומגורים חדש, שתושביו ייהנו מגישה מלאה לתשתיות תחבורה ציבורית מהמתקדמות בישראל.

הפרדה מפלסית – גם במחסום קלנדיה

הפרדה מפלסית נוספת תבוצע בצפון מזרח העיר בקלנדיה, לטובת תושבי גבעת זאב, תושבי מזרח ירושלים ותושבי יו"ש.

מחלף מחסום קלנדיה עתיד לשנות פניו ולהקל על עומסי התנועה הכבדים בין ירושלים ליהודה ושומרון. שכן, מעבר קלנדיה מהווה את עורק התנועה הראשי בין ירושלים לאזור בנימין, ונפח התנועה בו גדל משמעותית לאורך השנים האחרונות. תושבי גבעת זאב, יישובי יהודה ושומרון, תושבי מזרח ירושלים ואחרים סובלים מזה זמן רב מהעומסים הכבדים בסביבה.

מחלף מחסום קלנדיה עתיד לשנות פניו ולהקל על עומסי התנועה הכבדים בין ירושלים ליהודה ושומרון

העבודות כללו עד כה: הקמת מסלול לתחבורה ציבורית כמו גם מסוף תחבורה ייעודי המקלים כבר היום על תנועתם של תושבים מיו"ש בעלי אישורי כניסה קבועים לישראל.

התכנית הכוללת למתחם מדברת על הקמת מחלף באמצעות הפרדה מפלסית ושיקוע הכביש העובר בין הכיכר בכניסה למעבר קלנדיה ובין הכביש לעטרות וכביש 443. החלק המזרחי של המחלף יסתיים במעבר הבידוק החדש שיוקם. העבודות מתבצעות על כביש 60 מדרך ביר נבאלה ועד כביש 45. מתחם העבודות כולו משתרע בין כביש 60 מדרך ביר נבאלה ועד הכיכר המובילה לנמל התעופה עטרות.

תגובות