ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן), פרסמה אמש (ראשון) פוסט בפייסבוק בו היא טוענת כי יש להגביל את שירות המשלוחים "וולט". לדבריה, המסעדות תלויות בחברות המשלוחים, ובעיקר "וולט" שהיא סוג של מונופול בשוק ולכן יש צורך בהגבלתה.
בפוסט שפרסמה היא קוראת לציבור לפנות לממונה על האסדרה ברשות התחרות ולכתוב להם "למה וולט חייבת להיות ברפורמה החדשה הנבנית", כדבריה.
לדבריה של שי-וזאן, חברת וולט היא החברה העיקרית שמספקת משלוחים בארץ ושולטת במעל ל-59 אחוזים מהשוק. אך יתרה מכך היא טוענת, "וולט אוספת את המידע של לקוחות המסעדה ושומרת אצלה דאטא יקר מפז, שאין לדעת מה יקרה איתו בעתיד. תבוא חברת ״וולט״ ותגיד שבעלי המסעדות אינם חייבים להיות לקוחות של השירות אך גם הם וגם אנחנו, הלקוחות של בעלי המסעדות יודעים כי מי שלא נמצא ברשת המקוונת – לא קיים".
**המשך עדכון על חברת ״וולט״ וצעדים מעשיים שאפשר לעשות כבר היום בערב לקידום המאבק** הממונה קבלה את בקשתי ואת בקשתם של...
פורסם על ידי הילה שי וזאן - Hila Shay Vazan ב- יום ראשון, 14 בפברואר 2021
כזכור, בחודש מאי האחרון הגישה ח"כ מאי גולן (ליכוד) הצעת חוק להורדה והגבלה של גובה העמלה שחברת וולט יכולה לגבות מעסקים מ-27 אחוזים כפי שגובה החברה כיום, למקסימום 10%. הצעת החוק של גולן הוגשה בעקבות סערה ציבורית על רקע הפגיעה המשמעותית שספגו המסעדנים בעקבות הקורונה.
רשות התחרות: לחוקק חוק זהה לרגולציה האירופית
"פלטפורמות מקוונות מספקות למשתמשים עסקיים אפשרויות נרחבות ומגוונות להגיע באופן יעיל ומהיר לקהל הצרכנים, הן מייצרות ערך רב בפעילותן ומאפשרות למשתמשים עסקיים להגיע לקהלים חדשים וגדולים", כך נכתב בהודעה שמפרסמת רשות התחרות. "עם זאת, ככל שפלטפורמה מקוונת נעשית מרכזית יותר עבור תחום עיסוק מסוים, כך גדלה התלות של המשתמשים העסקיים (והפרטיים) בה".
עוד נכתב בהודעה כי "היכולות של הפלטפורמות המקוונות והתלות בהן מעניקות להן יתרון עסקי מובהק אל מול המשתמשים העסקיים, העלול להתבטא בפרקטיקות בלתי הוגנות בתנאי הסחר ביניהן ובפגיעה בפוטנציאל הצמיחה הכלכלית והרווחה החברתית הטמון בתחומי הסחר המקוון".
כדי להתגבר על ניצול המשתמשים על ידי חברות השליחויות, מציעה כעת רשות התחרות לחוקק הזהה לרגולציה הקיימת כיום באיחוד האירופי.
ביולי 2020 נכנסה לתוקף באיחוד האירופי רגולציה הכוללת כללי שקיפות והוגנות שמטרתם לגשר על פערי הכוחות בין הפלטפורמות המקוונות לבין העסקים המשתמשים בהן. הכללים שנקבעו ישפרו את כוח המיקוח של המשתמשים, יקטינו את פערי המידע המועבר בפלטפורמות המקוונות ויגדילו את הוודאות העסקית עבור המשתמשים בהן.

בין ההגבלות תחת הרגולציה נמצאים בין היתר איסורים כמו: חובת יידוע מראש על שינויים בתנאי השימוש בפלטפורמות, הצגת תנאי השימוש בצורה קלה להבנה, ויידוע בדבר גישה למידע על המשתמש העסקי והעברתו לצד שלישי.
בנוסף, קובעות ההגבלות מנגנון יישוב מחלוקות הכולל שלושה שלבים:
1. חובה החזקת מנגנון לקבלת פניות
2. הצבעה על שני מגשרים חיצוניים
3. אופציה לנקיטת הליכים משפטיים כנד פלטפורמה שאינה עומדת או מקיימת את תנאי הרגולציה.
אך בנוגע לשי וזאן, הגולשים לא נשארו חייבים ויצאו להגן על וולט: "תפסיקי להתערב בשוק החופשי", כתב אחד מהם. גולש אחר כתב כי השירות של וולט עדיף על השירות שמקבל בגופים אחרים הנתונים לרגולציה ממשלתית. גולשת אחרת כתבה: "עד מתי יתערבו מחוקקים בשגרת החיים של האזרחים? צאו לנו מהארנק, בבקשה. תנו לאכול בשקט".
ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) צייץ בתגובה לפוסט של שי וזאן: "כל עוד אין פגיעה מהותית ומשמעותית בתחרות, רגולציה לא תביא לשום פתרון חוץ מנזק למסעדות, נזק ללקוחות ונזק לשליחים".
כל עוד אין פגיעה מהותית ומשמעותית בתחרות, רגולציה לא תביא לשום פתרון חוץ מנזק למסעדות, נזק ללקוחות ונזק לשליחים.
— Ariel Kallner אריאל קלנר (@ArielKallner) February 15, 2021
בואו נשאל את עצמנו שאלה: מדוע חברת wolt גובה x% עמלה ולא 10x?