כלכלה וצרכנות

כאב הוא לא גזירת גורל - כשטכנולוגיה פוגשת פיזיותרפיה

אין שום סיבה לחיות עם כאב ולסבול בשקט במשך שנים. תחום הרפואה מתקדם ומתחדש כל הזמן, כמו גם תחומים פרא-רפואיים מקבילים וחשובים לא פחות, כגון פיזיותרפיה.

  • תוכן שיווקי
  • פורסם 07/07/22
  • 07:21
  • עודכן 07/07/22
צילום: pixabay

כאבי גב הם סוג הכאב הנפוץ ביותר בעולם המערבי, לצד כאבים נוספים מסוגים שונים ומגוונים. שמונה מכל עשרה אנשים בעולם יסבלו מכאבי גב תחתון בשלב כלשהו; חלקם בצורה כרונית (מעל 12 שבועות). למרבה המזל, כיום ניתן לטפל ביעילות בכאבים, באמצעות מגוון שיטות פיזיותרפיות מתקדמות בטכנולוגיה חדשנית.

אומנם נכון הוא הוא שלא ניתן לפתור כל בעיה ואין אפשרות להעלים כל כאב; אבל בכל הנוגע לכאבים אורתופדיים, פציעות ספורט וכאבים הנובעים מדלקות וזיהומים - יש לפיזיותרפיה לא מעט מה להגיד ולעשות בנדון.

מעבר לטיפולי הפיזיותרפיה המנואליים הבסיסיים, שנעשים בצורה ידנית (עיסויים, מתיחות ועוד) - תחום זה מתהדר גם בלא מעט טכנולוגיות מתקדמות. מכון Medleader לפיזיותרפיה עם כמה מהשיטות שעושות ניסים ונפלאות, ויכולות לחסוך ניתוחים וטיפולים פולשניים ב-80% מהמקרים.

קינזיו טייפ

אחת השיטות הפשוטות והיעילות ביותר לטיפול בכאבים, במיוחד בפציעות ספורט, נקראת Kinesio Taping. אפילו הספורטאי המפורסם לאנס ארמסטרונג כתב בספרו שקינזיו טייפ טוב יותר מטיפולי לייזר, טיפולי חשמל וחבישות מיוחדות.

טייפ קינזיולוגי הוא למעשה סוג של רצועות או תחבושות אלסטיות, בעלות יכולת מתיחה של עד 140%. לאחר שמותחים את הסרט האלסטי ומצמידים אותו לאזור הפגוע, הוא נוטה לחזור לאורכו המקורי. בכך הוא בעצם מפעיל לחץ על אזורים ספציפיים, תומך בהם ומאפשר להפיג כאבים, לשחרר רקמות ועוד.

כדי לקבל את מלוא האפקט והיעילות, מומלץ להשתמש בקינזיוטייפ בליווי מקצועי של רופא או פיזיותרפיסט.

אפוסתרפיה

לפעמים כל מה שצריך הוא לשנות את היציבה, והפתרון לכאבים מגיע בהמשך. זה בדיוק לב השיטה הישראלית שנקראת אפוסתרפיה, שסייעה ליותר מ-90 אלף אנשים בארץ ובעולם.

לאחר שמבוצעת בדיקה במעבדת הליכה - כל מטופל הסובל מכאבי גב / ברכיים / ירכיים / קרסוליים, מקבל זוג נעליים חדשות; אלא שלא מדובר בנעליים רגילות. נעלי האפוסתרפיה נוצרות במיוחד לכל אחד, בהתאמה אישית מלאה למנח רגליו על האדמה, לצורת יציבתו ולמצבו הפיזיולוגי.

בהתאם לממצאי הבדיקה הראשונית, מיוצרות נעליים עם בליטות מיוחדות בתחתית. בליטות אלו מאלצות את המטופל לדרוך וללכת בצורה שונה ממה שהיה מורגל, ובעצם מתקנות את היציבה ואת התנועה. כל הטוב הזה מצריך שימוש בנעליים המיוחדות במשך 10-15 דקות בלבד ביום.

טכנולוגיית DOC

כאבי גב הנגרמים מפריצת דיסק הם מן החמורים בעוצמתם, כמו גם בשל בעיות אחרות כגון היצרות חוליות עמוד השדרה וכן בעיות ניווניות אחרות. הלחץ המופעל על האזורים הפגועים גורם לכאבים עזים, לדלקות ולקשיים בתנועה.

כדי לשחרר את הלחץ מהאזור הפגוע, יש להפעיל לחץ נגדי. את זה בדיוק עושה מיטת הטיפולים DOC, הפועלת בשיטת Spinal Decompression Therapy. המטופל שוכב על המיטה, נתוניו מוזנים למחשב והמערכת מתחילה להפעיל עליו כוחות מתיחה מתונים.

 

המתיחה מתבצעת בצורה איטית והדרגתית, כדי לאפשר לגוף להתרגל ובמקביל מגדילה את המרווחים בין חוליות עמוד השדרה. בתוך כך פוחת הלחץ המופעל על הדיסקים הפרוצים, מה שמאפשר את החלמתם. בלי ניתוח, בלי כאבים ובלי זמן החלמה ושיקום.

גלי הלם

לעיתים הכאבים לא מגיבים לטיפולים הקונבנציונליים, והופכים בסופו של דבר למצב כרוני. בשלב כזה מומלץ לנסות טיפול באמצעות גלי הלם (Extracorporeal Shockwave Therapy - ESWT), הפועלים על מקור אקוסטי או אלקטרומגנטי.

מכשיר גלי ההלם שולח סדרת גלים מרוכזים היטב למקום הכאב, ואלו בתורם יוצרים תנודה מכנית שמסייעת לפורר הסתיידויות, לשחרר רקמות, לשפר את זרימת הדם ולהקל על כאבים. כל טיפול נמשך בדרך כלל בין 15 ל-20 דקות, והוא אינו פולשני ואינו מצריך החלמה או שיקום לאחר מכן.

לטיפול בכאב באמצעות גלי הלם יש היסטוריה נכבדת מזה עשרות שנים, וכן אחוזי הצלחה יחסית גבוהים (65 עד 95 אחוז הצלחה). חשוב לציין שלא כל בעיה ולא כל כאב ייפתרו בגלי הלם, ולכן חשוב לוודא שהטיפול מבוצע באזור הנכון על ידי גורם מקצועי מוסמך.

אלקטרותרפיה

כאב הוא אמצעי הגנה של הגוף, אבל האם ידעתם שאפשר "להתחרות על תשומת ליבו" באמצעים חשמליים? אלקטרותרפיה משתמשת בסיבי העצב המשדרים תחושות של מגע או כאב, ולמעשה חוסמת את אותות הכאב על ידי התערבות חשמלית מבחוץ.

אם נזרוק אבן לבריכה ניצור סט אחד של גלים. אם נזרוק אבן נוספת ניצור סט שני של גלים, שיפריעו להתפשטותם של הגלים הקודמים. הדימוי הפשטני הזה מתאר פחות או יותר מה קורה במהלך טיפול אלקטרותרפיה הנעשה באמצעות מכשור מתקדם כגון TENS, אולטרסאונד טיפולי (FUS) ועוד.

* המאמר איננו המלצה לטיפול מסוים או תחליף לקבלת ייעוץ מקצועי *

ועוד באותו עניין

תגובות