פרשה ופירושה

"ויחל נח איש האדמה ויטע כרם"

סדר העדיפויות של נח היה מוטעה. תחילה יש להפריח את השממה וההרס הרב שנוצר עקב המבול, ורק לאחר מכן יש לפנות להכנת יין ולנטיעת כרמים

  • עופר ענבר
  • פורסם 19/10/12
  • 12:00
  • עודכן 10/02/21
צילום: Photo by Julia Sakelli from Pexels

ארבעים יום וארבעים לילה רצופים ירד המבול, ואחריהם חולפים עוד 150 ימים נוספים עד שהמים מתייבשים ותיבת נח עוצרת בהרי אררט. נח, משפחתו ושאר בעלי החיים יוצאים מהתיבה ודורכים על קרקע מוצקה. עם רדתו מהתיבה, הוא מקריב קורבנות, ומיד לאחר מכן נוטע כרם... ומשתכר. 

בפסוק כתוב "ויחל נח", ורש"י מפרש את 'ויחל' – לשון חולין. מאיש צדיק תמים המתהלך עם האלוקים, נח נהפך להיות איש עובד אדמה. מעשיו של נח ברורים ומובנים. רצונו היה לשמוח, לאחר זוועות העולם שנגלו לעיניו: אובדן כמעט מוחלט של האנושות, בעלי החיים והצומח.  הדרך הטובה ביותר לדחוק מראות אלה דרך שתיית יין, שהרי "יין ישמח לבב אנוש" (תהילים ק"ד, ט"ו). זו הדרך להביע שמחה, הודיה והכרת הטוב לבורא עולם. לכן החליט נח לנטוע כרם. 

אולם, במקרה זה סדר העדיפויות של נח היה מוטעה. תחילה יש להפריח את השממה וההרס הרב שנוצר עקב המבול, ורק לאחר מכן יש לפנות להכנת יין ולנטיעת כרמים. למעשה, זנח נח את העיקר, את התשתית והבסיס לקיומו של העולם.

יש לנו חובה למלא אחר הייעוד שנתן הקב"ה לאדם: "ויקח א-לוהים את האדם ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה" (בראשית ב', ט"ו). סיפור אדם וחווה ממחיש לנו איך העולם היה אמור להיראות: פריחה, עופות למינם, נחלים זורמים ושוצפים וירוק בכל מקום. גן עדן שהקב"ה צווה את האדם לשמור עליו, למען יהיה לו טוב בעולמו.

כך גם היה מצופה מנח: לעבוד, לשקם את החורבן.

האם גם היום אנו מצליחים לקיים את הציווי של הקב"ה בעבודה ובשמירה? האם הדורות הבאים יקבלו על עצמם את צו השעה לשמור על הסביבה?

עמותת ירוק עכשיו פועלת בשנים האחרונות מתוך אמונה כי הסביבה ובני האדם אינם הולכים בעולמות מקבילים, אלא נמצאים בעולם אחד, ועלינו לשמור על הסביבה בכדי שנוכל להיות וליהנות מפירותיו של הקב"ה. הסביבה שומרת על בריאותנו וככל שנשכיל ונשמור עליה כך נשמור על חיינו.

בימים אלו, כשמשאבי הטבע שלנו מוגבלים, יש לשים דגש על חשיבותם ושמירתם. העמותה עוסקת בנושאים מגוונים וביניהם: טיפול במיפגעים כמו: מחצבות בלתי חוקיות, קידוחי מים פיראטיים המביאים עלינו אסון אקולוגי, זיהום מי התהום והנחלים, פניות הציבור על מיפגעים סביבתיים וטיפול מול הגורמים הרלוונטיים, ואיננו חוששים מלהגיש תביעות לבתי משפט על מנת להסיר מפגע כזה או אחר,  וגם חינוך לערכי שמירת הטבע והסביבה, ייזום פרויקטים סביבתיים בקהילה. הכל על מנת שילדינו, נכדינו וצאצאנו, יוכלו בעצמם לנטוע עוד ועוד כרמים (וגם עצים אחרים) בכל רחבי ארץ ישראל.

שבת נח הינה שבת שבשנים האחרונות מנסים לאפיינה - שבת 'איכות הסביבה'. הרי שבת זו מלמדת אותנו, שיש לעבוד ולשמור על הארץ ולעבדה לאחר תוצאותיו הנוראיות של המבול בידי הקב"ה ושיקומו של נח, הן בעזרת שמירה על החיות, והן בעצם העובדה שנח עבר מאיש צדיק תמים לאיש אדמה.

מי ייתן ונמשיך לעבוד את האדמה ונשבע מטובה.

עופר ענבר, מנכ"ל 'ירוק עכשיו'

תגובות