זוכים אנו לעמוד בפתחו של יום ירושלים, יום גדול ונפלא בעל משמעות עמוקה, ובוודאי חובתנו היא להעביר את המסר של יום ירושלים לכל עם ישראל במדינתנו ובעולם כולו. מה עניין יום ירושלים?
בפרשתנו פרשת בחוקותי (בה עם ישראל בארץ ובתפוצות מתאחד שוב בקריאת התורה) יש יעוד: "ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות". קוממיות היא מילה יחידאית בתנ"ך. רש"י פירשה: "בקומה זקופה". מובנים הדברים שלאחר זמן הגלות, זוקף עם ישראל את קומתו הלאומית, ואת קומתו הרוחנית והתורנית, לעיני העולם כולו, וזהו הביטוי העמוק לקוממיות שלנו בארצנו.
במסכת בבא בתרא דרש רבי מאיר (שהוא מחמשת תלמידיו של רבי עקיבא, שהעמידו תורה בישראל לאחר מות תלמידי ר"ע בין פסח לעצרת) את המילה "קוממיות" כשתי קומות.
מהן שתי הקומות? ביאור הדברים הוא שכקומת האדם כך קומת העם. קומת הרוח והנשמה עומדת על גבי קומת הגוף. הקומה הרוחנית ניצבת על גבי הקומה הלאומית וככל שהקומה הלאומית בנויה בצורה טובה יותר היא מכילה את קומת הרוח בצורה בריאה ושלמה יותר.
זכה הדור שלנו להיות דור הגאולה, דור יוצאי הגלות הארוכה. זכינו לחזור לארצנו מתוך השואה האיומה, וזכינו להיות שותפים במעשה ה' הגדול המחזיר שכינתו לציון.
זכינו לראות בתקומת מדינת ישראל ביום ה' באייר, ומאז בונים אנו את קומת הגוף וקומת הנשמה. ברוך ה', הארץ הולכת ונבנית, ומקבלת את עם ישראל השב אליה, בזרועות פתוחות. מאירה הארץ פנים לבניה השבים אליה, ומתרפקים עליה כבנים השבים לחיק אמותיהם, לאחר שנות ריחוק רבות. בלשונו של מרן הרב קוק בספרו אורות: "ארץ ישראל קשורה בקשר חיים עם האומה". קשר חיים זה מתגלה בנו, בחיבור של עם ישראל לארץ במדינת ישראל, והוא כיום מלא חיות אלוקית נסתרת המחברת הבנים השבים לארצם.
זכינו גם לקומת הנשמה, קומת הנצח, במתנה אלוקית אשר בורא עולם השיב אותנו לעיר הנצח, כדברי חז"ל: "והנצח זו ירושלים". ירושלים מבטאת את קומת הנשמה; ירושלים היא התוכן; ירושלים היא המהות. ירושלים עיר האלוקים, והיא מרכז הרוח של עם ישראל. זוכים אנו לראות בבניינה בחומר וברוח, והיא מרכז הרוח של עם ישראל בעולם כולו. "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים", מתקיים לעינינו. ציון היא המלכות;, ציון מבטאת את אחיזתנו בארץ קודשנו, וירושלים מבטאת את הנקודה הפנימית יותר, את דבר ה', דיבור ה' עמנו.
ירושלים היא עיר הבירה הלאומית והיא ראשונה בחשיבות, בגילוי דבר ה' לעם ישראל ולעולם כולו. ניתן לדמות ולומר, שכשם שחג השבועות זמן מתן תורתנו, הוא הקומה הרוחנית, על גבי פסח זמן חירותנו, כך גם יום ירושלים הוא הקומה העליונה, קומת הנשמה על גבי יום עצמאותנו. קומת הנשמה, קומת הנצח של עם ישראל.
בשוב הצנחנים לכותל, לאחר המעמד המרגש אשר בו בכו הצנחנים הגיבורים, למיפגש זה של העם עם קומת הנשמה, היה עימם גם הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, אשר הכריז באזני כתבי העיתונות והרדיו שביקשו חוות דעתו: "בפקודה אלוקית חזרנו הביתה לעיר קדשנו. מהיום ואילך - לא נזוז מכאן".
הרב ברוך וידר, ראש ישיבת ההסדר הכותל, ירושלים