"ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" (י"א, כ"ו). "לא תעשון כן לה' א-להיכם" (י"ב, ד').
הברכה והקללה הן כוחות רוחניים, שהתורה מבררת לנו. וכן שמות הקודש המורכבים מאותיות התורה, יש בהן צירופים שונים של האותיות שנבראו בהן שמים וארץ, כפי שבצלאל ידע את סוד האותיות, וידע לצרפם לצרפן כדי ליצור. "אמר רב יהודה אמר רב, יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ" (ילקוט שמעוני כי תשא, רמז שפ"ט), ובאותיות אלו נכתבים שמות ה' יתברך, "וכל התורה שמותיו".
בפרשתנו מצווה התורה לאבד שם עבודה זרה – שם טומאה – ככתוב: "אבד תאבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגוים... על ההרים הרמים ועל הגבעות, ותחת כל עץ רענן. ונתצתם את מזבחותם, ושברתם את מצבתם, ואשריהם תשרפון באש, ופסילי אלוהיהם תגדעון, ואבדתם את שמם מן המקום ההוא". והכתוב מדגיש "לא תעשון כן לה' א-להיכם", אומר רש"י, מכאן אזהרה למוחק את השם.
בעבודתו של סופר הסת"ם ישנה חובת הזהירות שלא למחוק משהו בשמות ה' יתברך, "'שמות הקודש", ', ואם ח"ו מחק, לעולם לא נוכל לדעת אם נעשו גירוד או מחיקה הפוסלים, . לכן כותב השו"ע, שיש לקנות ממי שמכירין אותו חכמים ומסכימים עליו; ואז חזקה עליו שלמד הלכה ויודע מה אסור ומה מותר במחיקה.
ברכות, קללות ושמות של קודש (ושם טומאה ח"ו)
ברכה
ברכת האבות שאנו מברכים את ילדינו בכל ערב שבת קודש, מהווה מוקד של קדושה לילדינו, כשם שהאבות הקדושים בירכו, כך בברכת יצחק ליעקב (בראשית כ"ז), וכך בברכת יעקב לבניו (בראשית מ"ט), וכן בברכת משה רבנו ע"ה. הברכה הינה מתנה, וכשמה כן היא, כלשון הפסוק "קח נא את ברכתי אשר הובאת לך" (בראשית לג יא), ומחשיבותה של הברכה לחיי האדם אנו זוכים לברכת כהנים בכל תפילה, מפי הכהן המברך את ישראל.
קללה
התורה מספרת לנו על ניסיון הקללה של בלעם לעם ישראל, וכן גם התורה עצמה, למי שלא הולך בדרך הישר, יש עליו ריבוי לשונות של "ארור", ואין להוסיף ולפרט ביסוד השלילי.
שם של קודש
כתב בספר "'שערי אורה": ': "הרוצה להשיג חפציו בעניין שמותיו של הקב"ה, שישתדל אדם בכל כוחו בתורה להשיג כוונת כל שם הנזכר בתורה... והם מפתחות לכל דבר שאדם צריך..."
שם טומאה
"ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנות וישלחם וגו' ". מבאר רש"י ע"פ הגמרא (סנהדרין צ"א א'.),: שם טומאה מסר להם, אלו הכוחות השליליים בבריאה. וכדברי הגמרא (חולין ז', ב'): "למה נקרא שמן כשפים? שמכחישין פמליא של מעלה".
סיום בברכה
פירוש הברכה ופירוש הקללה מופיעים בפסוק, ונברך את כל הקוראים, בברכת התורה בפרשתנו פרשת ראה, "את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה' א-להיכם", הזכייה לשמוע ולהיות עובד ה' ומדקדק במצוות זוהי מתנה מ-ה'. "את הברכה אשר תשמעו" שזוכים לשמוע את דבר ה' ולקיים מצוותיו, ולכן אדם צריך להתפלל אל ה' שיתן בלבו אמונה ורצון לשמוע בקולו, זוהי התפילה החשובה ביותר לאדם, ברכת השמיעה בקול ה'.
יהי רצון שאנו וכל ישראל נשמע לקול השם, ונתברך בכל ההבטחות לשומעים לדבר ה', ולא נצטרך לייסורי מלחמה וייסורים אחרים כדי להביאנו לענווה הבאה תמיד אחרי יסורים, שרק מתוכה של הענווה מגיעים אל האמונה.
אלא נזכה לענווה ואמונה ללא ייסורים, בגאולה הממשמשת ובאה.
הרב ישי באב"ד, - מנכ"ל תפילין בית א-ל