יהדות

לוחמי צה"ל אמרו קדיש על קבר חייל יהודי בבית הקברות הבריטי בעזה

מג"ד גדוד 74 בחטיבה 188 אמר קדיש על קברו של חייל יהודי מצבא בריטניה בבית הקברות הצבאי הבריטי בדיר אל-בלאח

לוחמי גדוד 74 ליד מצבת חייל יהודי בבית הקברות הבריטי בדיר אל בלאח.
צילום: דובר צה"ל

במהלך פעילות גדוד 74 של חטיבה 188, הגיעו הלוחמים לבית הקברות הצבאי הבריטי בפאתי דיר אל בלאח, בו קבורים לוחמים בריטים ממלחמת העולם הראשונה.

בבית הקברות מצויות גם מצבות של חיילים יהודיים ששירתו בצבא הבריטי. מפקד הגדוד סא"ל אורן שינדלר אמר קדיש על קברם, כשברקע נשמעים קולות נפץ של פגזים וזמזום כטמ"ם.

בניגוד לכמה פירסומים בכלי התקשורת, בית הקברות אליו הגיעו לוחמי גדוד 74 איננו בעיר עזה, אלא בדיר אל בלאח. ברצועת עזה ישנם שני בתי קברות צבאיים בריטיים ממלחמת העולם הראשונה, האחד בעזה העיר, והשני, קטן יותר, בפאתי דיר אל בלאח.

בית הקברות בעזה הוקם על מנת לאפשר קבורה מהירה לחיילים שנפלו בסמוך לשדה הקטל הגדול של הקרבות שהתחוללו סביב העיר עזה בחדשים מרץ-אפריל 1917. בית הקברות בדיר-אל–בלאח הוקם לאחר התייצבות החזית לאורך גדות נחל הבשור (ואדי עזה) הסמוך,  בעקבות המפלות הבריטיות בחודשים מרץ-אפריל 1917.

בשני בתי הקברות, בין אלפי המצבות, יש גם מספר קברים של חיילים יהודיים, שנפלו במדי הצבא הבריטי. מיקום חלקות הקברים של החיילים לא נקבע לפי הדתות, אלא לפי השיוך היחידתי. כך שבבתי הקברות הללו קבורים זה בצד זה נוצרים, יהודים, הינדים, חסרי דת וכד'. העיקרון שקבע צורת קבורה מעורבת זו נבע מהתפיסה שאם החיילים היו אחים לנשק בחייהם, ומסרו יחד את נפשם בשדה הקרב - אין סיבה להפריד בינם לאחר מותם.

את קברי החיילים היהודיים לא קשה לזהות. על כל מצבה של חייל יהודי חקוק מגן דוד ובמרכזו חקוקות האותיות העבריות "תנצב"ה".

בית הקברות בדיר-אל בלח מצוי בקירבה רבה אל הציר המרכזי של רצועת עזה, המשכו של כביש מס' 4, שקיבל בשנות השלטון הישראלי האחרונות  את שם הקוד הצבאי 'ציר טנצ'ר'.

בניגוד לבית הקברות בעזה שם נטמנו בעיקר חללים שנפלו בקרב, בדיר אל-בלאח נקברו חיילים שמתו כתוצאה ממחלות ותאונות באותם חודשים ארוכים בהם התייצב קו החזית על גדות נחל הבשור (ואדי עזה). בעקבות כך הוקמו מחנות צבא ענקיים הידועים כיום כמחנות הפליטים אל-בורייג', נוציירת ואל-מוראזי ('מחנות מרכז הרצועה'). אלו שלאחרונה נלחמו בהם כוחות צה"ל. תנאי ההיגיינה והסניטציה הגרועים גרמו להרבה מגיפות, והחיילים שנפטרו בגללן, הובאו לקבורה בסמוך למחנות הצבא.

כאן קבורים 9 יהודים שמצבותיהם פזורות על כל שטח בית הקברות. על מצבה אחת, של לוחם יהודי בשם גרינבאום, נחקקו האותיות תנצב"ה הפוכות, דבר המעיד על כי המצבות הוכנו והכתובות נחקקו ע"י מי שאינו יהודי, שהחזיק ככל הנראה את הנייר עם האותיות – כשהן הפוכות...

 

 

תגובות