צבא וביטחון

קצין בכיר ביו"ש: צה"ל לא זקוק לכוחות הפלשתינים לסיכול פיגועים – הוא פועל עצמאית לחלוטין

רמ״ט חטיבת שומרון, סא״ל (מיל׳) ידידיה: "הפעולות בעומק השטח, בכפרים ובמחנות הפליטים, זו הגנה הכי טובה". "המחבלים משקיעים כל הזמן מאמצים במיטענים. זה תחום משמעותי שמביא להם הישגים"

כוחות צה״ל מחטיבת שומרון בסריקות במרחב שכם לאחר פיגוע הירי.
צילום: דובר צה"ל

"צה"ל עושה בעצמו את כמעט כל הפעילות הסיכולית ביו"ש, והוא יכול לעשות אותה לבד מצויין. הוא לא נשען על שיתוף פעולה עם הרשות הפלשתינית בשום היבט. הוא עצמאי לחלוטין, ועושה את מה שצריך לעשות".

כך אומר בשיחה עם 'מצב הרוח' רמ״ט חטיבת שומרון, סא״ל (מיל׳) ידידיה. הדברים נאמרו בתשובה לשאלת 'מצב הרוח', עד כמה כוחות הביטחון הפלשתינים מסייעים לפעילות סיכול הטרור ביו"ש.

סא"ל ידידיה, תושב לוד נשוי ואב לחמישה, מכהן כר״מ בישיבה תיכונית ומפקד כיתת כוננות בלוד. את הישיבה פקד מעט מאד מאז שמחת תורה. "אחרי פסח השתדלתי להיות קצת בישיבה", הוא מספר. "בחלק מהבקרים הייתי מלמד בבוקר, ואחרי כן מגיע לחטיבה. בימים אלו, כשיש למשל בחינת בגרות, אני מגיע לישיבה למבחן, וחוזר מיד לחטיבה".

הוא התחיל את דרכו הצבאית בגבעתי והשתחרר בתפקיד מ״מ. לאחר מכן הגיע לגדוד 967 והתקדם בדרגים עד לתפקיד מג״ד אותו מילא כחמש וחצי שנים. ידידיה שימש כמג״ד משמחת תורה בגזרת חטיבת שומרון כחמישה חודשים, עד שהתמנה לתפקיד רמ״ט חטיבת שומרון. במסגרת תפקידו הוא צמוד למח״ט, ומנהל את ענייני החטיבה לצידו. סבו זצ"ל היה אחד הרבנים המפורסמים בהיסטוריה של הציונות הדתית (שלא ניתן לחשוף את זהותו, כמובן, כדי לא לחשוף את שם משפחתו של הנכד).

132 פעילויות התקפיות בחודש יוני

בשנים עברו היה מעין שיתוף פעולה עם קראו לזה המקבילים. זה תמיד עבד ברמת חטיבות, היום אתה רמ"ט חטיבה. יש מגעים, נגיד, בין מח"ט שומרון למח"ט המקביל הפלשתיני?

"אני לא אכנס בדיוק לפרטים איך זה נעשה, אבל עדיין יש תיאום עם המנגנונים. כן, זה עדיין קיים בשטח, ועדיין גם נושא פירות. התיאום קיים ועובד, בלי להיכנס לפרטים".

האם זה נכון להגיד כמו שטוענים, שבלי התיאום הזה היו הרבה יותר פיגועים, ואיזה מזל שיש תיאום כזה?

"לא. נראה לי שזו אמירה קצת מרחיקת לכת".

בוא נאמר שמחר הרשות מחליטה להפסיק את התיאום. צה"ל יוכל בעצמו, אצלכם בחטיבת שומרון, להתמודד עם הטרור גם בלי תיאום כזה?

"חד משמעית! אמרתי את זה בהסתייגות, אבל זה ממש רחוק מהאמת כמו שתיארת. וזה אולי הם עושים פה ושם כל מיני פעילויות, לא ניכנס לזה, אבל בסוף צה"ל עושה בעצמו את כמעט כל הפעילות הסיכולית ביו"ש, והוא יכול לעשות אותה לבד מצויין. הוא לא נשען על שיתוף פעולה עם הרשות הפלשתינית בשום היבט. הוא עצמאי לחלוטין, ועושה את מה שצריך לעשות.

סא"ל ידידיה (במרכז) בפעילות כוחות צה"ל בשומרון. צילום: דובר צה"ל

"התפיסה היא שאם נהיה בעומק השטח, זו הגנה הכי טובה שאפשר לעשות. ולכן עדיין משקיעים מאמצים בעומק, גם במרחב הכפרי, ובמיוחד בעיר שכם, במחנות פליטים. שתבין את המספרים: בחודש יוני, החודש שנגמר זה עתה, היה 132 פעילויות התקפיות של חדירה לעומק השטח. זה פי כמה וכמה מהממוצע שהיה לפני המלחמה. זה מייצר את ההגנה הכי טובה, שהאוייב יהיה  עסוק בלהתמגן. בזכות מודיעין מדוייק, ובזכות הנוכחות בעומק, כשאנחנו נמצאים אצלו בבית לילה-לילה, זה מפריע למחבלים להתארגן ולהצטייד ולתכנן ולהוציא פיגועים.

"ומצד שני, חשוב לשמר את חופש הפעולה שלנו. זה עדיין אותו אויב שמתאמץ מאוד מאוד להוציא פיגועים, וברוך השם את זה אנחנו מצליחים לסכל. האויב עדיין מנסה בכל מאודו להוציא פיגועים, אבל בעזרת הרבה מאוד מהפעילות ההתקפית, בשילוב של מודיעין, אנחנו מצליחים לסכל הרבה מאוד פיגועים".

סא"ל ידידיה מספר כי בשבוע שעבר היה מבצע גדול במחנה פליטים בלטה, בשיתוף של כמה יחידות, במילואים ובסדיר. "חשפנו כמות יפה מאוד של אמל"ח, בראשו האמל"ח החביב עליהם - מיטענים. היה שם מיטען גדול מאוד, מוכן להפעלה. ברור לנו שהמחבלים משקיעים כל הזמן מאמצים במיטענים. זה תחום משמעותי שמביא להם הישגים בצפון השומרון, אז הם מנסים כל הזמן להתעדכן בתחום הזה. ואנחנו עובדים קשה מאוד - בעצם בתחרות איתם, שאנחנו נהיה צעד אחד לפניהם, שאנחנו נצליח לסכל יותר מהר ממה שהם מצליחים להשתפר.

בעבודה נכונה עצרנו חוליה שהתעסקה בזריקות האבנים

מה קורה עם צירי התנועה? עד כמה הם מאובטחים?

"בסך הכול צירי התנועה מאובטחים. לשמחתנו הרבה, בחודשים האחרונים לא היו פיגועים מורכבים, כמו ירי או דברים כאלה על צירי התנועה. בחג הקרבן היה איזה שלושה ימים שאתגרו אותנו בהיבט זריקות אבנים. היו זריקות יותר מהרגיל, והרגיל פה זה אפס. בעבודה נכונה עצרנו חוליה שהתעסקה בזריקות האבנים. מאז שהיא נעצרה, יש פה כמעט שקט מוחלט. גם זריקת אבנים לשמחתי זה דבר נדיר, וזה לא משהו שקורה ביום-יום".

מה קורה היום מבחינת כניסות לקבר יוסף?

"בחודש האחרון היו שתי כניסות. הכניסות חזרו, כי עד המלחמה, בגלל המורכבות, הכניסות  הפסיקו, ועכשיו הן חזרו, בתיאום עם מינהלת קבר יוסף. החטיבה נותנת את המעטפת הדרושה מבחינת הכוחות. אבל אני חייב להוסיף, שיש פה אנשים שנכנסים ללא תיאום, שמייצרים אתגר מאוד גדול, ובעיקר מסכנים את עצמם וגוררים חיילים לפעילות מיותרת. אני מקווה שזה ייפסק".

יש לך גם ממשק עם המאחזים, עם החוות, לפחות ברמה הביטחונית?

"בוודאי, בוודאי!"

הם מקבלים את ההגנה שמגיעה להם?

"נגיד שהממשק הזה התהדק מאוד במלחמה יותר מאשר היה לפני כן. והחוות היום, מקבלים את המענה הראוי כדי שירגישו בטוחים. ועוד פעם, אני חייב להגיד שאם תסתכל על זה היסטורית על מה שקרה עכשיו, אז בכל חודש הרמדאן ובחג הקרבן לא היו גניבות צאן בכלל בגזרת החטיבה. בשנים עברו, תמיד היו גניבות. והשנה אפס גניבות. זה גם נובע מהמאמץ המיוחד להגן על הפריפריה". 

אתה במילואים כבר שמונה חודשים. יש שחיקה של המילואימניקים?

"קודם כול אנחנו עדיין נשענים בצורה משמעותית על חיילי המילואים. יש פה גדודי מילואים שנמצאים כבר בסבב שני ושלישי של תעסוקות. ופה צריך להגיד לפני הכול,  מילה טובה, לדבר על עצמנו, ולתת מילה טובה לאנשים, שלא מובן מאליו, אבל כן מובן מאליו. לא מובן מאליו למתבונן מבחוץ, אבל לחיילים עצמם זה ברור להם שהם יגיעו. הם יקטרו אבל יגיעו לשרת כי אין מישהו אחר שיעשה את זה. צריך להוריד את הכובע בפני האנשים והנשים, ובפני המשפחות בבית שנושאים גם הם בעול. קצין חינוך ראשי אמר שיש שני מיליון מילואימניקים - כל אחד זה המשפחה שלו וההורים שלו, שבאים לשמור על הילדים, וזה באמת שני מיליון אנשים שנושאים בעול.

"זה עדיין קורה גם ביהודה ושומרון,  סד"כ מילואים משמעותי שעושה פה עבודה נפלאה באמת".

 

 

תגובות