צבא וביטחון

כוחות צה"ל ממשיכים לפעול באמצעות פשיטות גם באיזורים אותם פינה

גורמים בצה"ל: בתחילת הלחימה היה צורך בשתי אוגדות כדי להיכנס למחנה הפליטים שאטי, היום נכנסים אליו עם חטיבה וחצי

צילום: דובר צה"ל

שגרה התקפית – זו ההגדרה שנותנים בצה"ל לשיטת הפעולה  החדשה של הכוחות בצפון הרצועה, ארבעה חודשים אחרי פרוץ המלחמה. בעוד תשומת הלב, באופן טבעי, מופנית לדרום הרצועה, לחאן יונס, ממשיכות חטיבת הנח"ל, חטיבה 401 ואוגדה 162 לפעול בצפון הרצועה באופן קבוע, באמצעות פשיטות לטיהור המרחב, בלי לשבת בתוך העיר עצמה אלא מחוץ לה. בפשיטות אלו הכוחות עוברים מפקדה-מפקדה על הקרקע ומתחתה. ומטהרים את השטח מאויב ומטרור.

אוגדה 162 בפיקודו של תא"ל איציק כהן, יחד עם אוגדה 36, מחקו במהלך הלחימה את חטיבות צפון הרצועה של החמאס.

באחת הפשיטות הללו, לפני כחודש, באיזור דארג' תופח, נמצא אתר שקיבל את הכינוי 'עמק הגראדים'. הכוחות חשפו שם והשמידו קני שיגור רבים, ובד בבד חיסלו כ-40 מחבלים. כדי להיכנס לדארג' תופח, היה צורך בתחילת המלחמה ל-4 חטיבות. היום צה"ל  נכנס עם גדוד אחד.

באיזור הזה של ׳עמק הגראדים׳, מרחב ממנו בוצע ירי נרחב של רקטות לעבר שטח ישראל במהלך הלחימה, איתרה חטיבה 401 לא רק קני שיגור ופירי מנהרות משמעותיות, אלא גם מבנה של בכיר בחמאס, שבו נמצאו אמצעי לחימה רבים בחדרי השינה ומתחת למיטות השינה של ילדיו. בנוסף, אותרו מסמכי תכניות אופרטיביות ואמצעי לחימה רבים, כלל החומרים הועברו ליחידת האמש"ט (איסוף מסמכי שלל וטכני) באגף המודיעין למיצוי מודיעיני והעברתו בהתאם לכוחות הלוחמים.

אין מעבר של פלשתינים במסדרון נצרים

בשבוע האחרון בוצע מבצע אוגדתי באיזור מחנה הפליטים שאטי בצפון העיר עזה, מחנה צפוף מאד. כדי להבין את השינוי שחל מאז תחילת המלחמה, מציינים בצה"ל כי בתחילת הלחימה, כדי להיכנס לשאטי היה צורך בשתי אוגדות. היום נכנסים אליו עם חטיבה וחצי. גם במחנה זה חוסלו בשבועיים האחרונים למעלה ממאה מחבלים.

בצה"ל מכחישים את הדיווחים על שליטה של חמאס בצפון הרצועה, למעט השתלטות על חלוקת המזון. עוד אומרים גורמים צבאיים, כי המסדרון הביטחוני, פרוזדור נצרים, שמחוזק בידי חטיבת הנח"ל, משמש טריז בין חלקי הרצועה ומונע באופן מוחלט מעבר של אזרחים מדרום הרצועה לצפונה. המסדרון הזה נשען על נחל עזה, שאותו קשה לחצות.

באיזור חאן יונס, בדרום הרצועה, המשיכה לפעול אוגדה 98 עם כוחות צנחנים, גבעתי, חטיבה 7, וחטיבת הקומנדו. הם פועלים גם מעל הקרקע, וגם בעיקר מתחת לקרקע במקביל ומחסלים עשרות מחבלים כל יום. להערכת הצבא, מתוך ארבעת הגדודים של חטיבת חאן יונס, שני גדודים כבר פורקו. גם אם לא כולם נהרגו, הרי כמערכת - מג"ד, מ"פ, מפקדות – שני גדודים פורקו. המשך הפעילות נועד לפרק את שני הגדודים הנותרים.

כחלק מהפירוק פועלים הכוחות גם להרס מנהרות פיקוד, וגם מנהרות שהוחזקו בהם חטופים בעבר.

מסקנה אחת לא ניתן לחלוק עליה: את ההישגים הללו לא ניתן היה להשיג ללא כניסה קרקעית של הכוחות. הרס כזה לא ניתן לבצע רק בפעילות אווירית.

פגיעה בארבעת מרכיבי הכובד של החמאס

בצה"ל כבר משלימים עם העובדה, ששנת תשפ"ד, ואולי אפילו כל שנת 2024, תהיה שנת מלחמה, ומציינים שכל התוכניות ערוכות לכך. גורמים צבאיים משוכנעים שצה"ל ימשיך לפעול בכל מקום בו ירצה ברצועה, כדי לעמוד ביעדי מלחמה, שאחד מהם הוא פירוק היכולות של חמאס. פירוק היכולות פירושו פגיעה במרכז הכובד של החמאס: מנהרות, רקטות ופצמ"רים, פיקוד ושליטה, ויכולות השלטון – כסף ואנשים. בצה"ל מתייחסים בסיפוק לפגיעה בכל ארבעת מרכיבי מרכז הכובד של החמאס.

פירוק מרכזי הכובד הללו, יביא, כך מאמינים גם בצה"ל, להחזרת החטופים בריאים ושלמים.

מי שעדיין מתקשה להאמין בכך, מוזמן לקרוא את מאמר המערכת שפורסם בתחילת השבוע ב'וול סטריט ג'ורנל', שכותרתו: "ישראל מנצחת את המלחמה בעזה, אך היא זקוקה לזמן נוסף"

וכך נכתב במאמר: "אולי פספסתם את זה בגלל התבוסתנות התקשורתית, אבל ישראל מנצחת את המלחמה שלה בעזה. האבדות של חמאס גוברות, והתמיכה במאמץ המלחמתי הישראלי נמשכת ברחבי העולם, זמן רב מכפי שציפה חמאס".

"המלחמה רחוקה מלהסתיים", נכתב במאמר, "אבל המעוז הדרומי בח'אן יונס של חמאס נופל. אזרחים נמלטים החוצה, וכוחותיו הנותרים של חמאס במערב העיר מוקפים. ישראל מקיפה אותם מכל הכיוונים". המאמר גם מסתמך על ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה עירונית במכון המלחמה המודרנית של ווסט פוינט, המלא בהתפעלות מצה"ל.

"המשימה של ישראל לשנת 2024 היא לסיים את העבודה", קובע מאמר המערכת, "אבל האם התמיכה הפוליטית של ארה"ב תחזיק מעמד? ממשל ביידן למרות קשייו, ממשיך לספק אמצעי לחימה ומטריה דיפלומטית, שיהיה לו קשה לסגת מהם; והסקר האחרון של הרווארד מגלה שרוב גדול של אמריקאים תומך בישראל במטרות המלחמה שלה".

תגובות