צבא וביטחון

גנץ מנע מדיין להיפגש עם אלוף פיקוד מרכז בנושא מזבח יהושע

אלוף פיקוד המרכז לשעבר, ח"כ עוזי דיין, נתקל בסירוב מצד שר הביטחון בני גנץ להיפגש בנושא הרס מזבח יהושע עם אלוף פיקוד מרכז תמיר ידעי. דיין: "המזבח הוא אתר מורשת לאומי, צריך להכריז עליו ולפתח אותו ככזה"

ח"כ עוזי דיין עם הקבוצה ליד מזבח יהושע בן נון השבוע
צילום: שוקי לוין

שבועיים אחרי שדחה בקשה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לערוך ביקור באתר מזבח יהושע בן-נון בהר עיבל, דחה שר הביטחון בני גנץ גם בקשה של ח"כ עוזי דיין להיפגש בנושא עם מפקד פיקוד המרכז אלוף תמיר ידעי.

דיין, שהיה בעבר בעצמו מפקד פיקוד המרכז, ביקש לדון עם האלוף ידעי בפגיעות הפלסטיניות באתר ההיסטורי הדתי. בתשובה השלילית שקיבל דיין מלשכת שר הביטחון נכתב: "פגישות כאלו אינן מאושרות כעניין של מדיניות אלא במסגרת דיוני ועדות הכנסת". עוד נאמר בתשובה כי "לפיכך, אם ייקבע דיון עם מצע וכו', נוכל בהחלט לשלוח נציגים לפי הנושא".

ח"כ עוזי דיין זעם על התשובה ובעיקר על הסוף שלה. בשיחה עם 'מצב הרוח' אמר דיין: "שר הביטחון אפילו לא מבטיח לשלוח את האלוף לדיון בוועדת החוץ והביטחון, אלא לשלוח 'נציג'. זה יכול להיות ראש מדור באגף כלשהו שאין לו שום סמכות לתת תשובות".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ
צילום: אלעד מלכה

בתחילת השבוע ערך דיין ביקור משל עצמו עם קבוצת אישי ציבור באתר המזבח, לבחון את הנזקים. התברר כי החומה שנפגעה בידי הפלסטינים, ואשר שוקמה לפני שבועיים בידי אנשי המועצה האזורית שומרון – קרסה שנית בגלל השלגים שפקדו את ההר בסוף השבוע שעבר. חומה שהחזיקה מעמד 4,000 שנה, לא החזיקה מעמד שבוע אחרי השיפוץ בגלל הפגיעה הפלשתינית.

יחד איתם היה גם יו"ר מועצה האזורית שומרון יוסי דגן והארכיאולוג אהרון טבגר.

בדו"ח ארכיאולוגי שהוכן בעקבות הסיור, ביוזמתו של שוקי לוין, נכתב כי "את קטע הגדר שבו בוצעה בשבוע שעבר חסימת הפריצה במבצע הבזק של מוא"ז [מועצה אזורית] שומרון (קטע מהקיר התמוטט בשלג/גשם בסוף השבוע) שנפרץ והמערומים שנגרסו, יהיה קשה/בלתי מעשי לתיקון".

הדו"ח ממליץ לחזק את הקיר ע"י בניה מסיבית יותר באבנים מהשטח (בדגש, לא מאבני מתחם המזבח) ובעיקר, לסמן ע"י שתילת עצים את התחום.

דיין: "כאלוף פיקוד מרכז הודעתי שהמזבח נמצא בשטח C"

עוזי דיין אמר ל'מצב הרוח', כי הדרך שפרצו הפלשתינים, המתוכננת לחבר את הכפר עצירה א-שמליה (ממנו יצאו הפועלים שפגעו באתר לצורך הסלילה) לכיוון שכם, העוברת גם בשטח C שבשליטה ישראלית, מסכנת גם את הבסיס הצבאי שבראש ההר – אחד הבסיסים האסטרטגים של צה"ל, שבזכותו רוב שטח הר עיבל נשאר בשטח C. "הדרך עוברת קרוב לבסיס אבל לא נצפית ממנו", אומר דיין, "והדבר עלול ליצור בעיות ביטחוניות כשתתחיל תנועה של כלי רכב באופן קבוע. מי יבוא לבדוק איזה רכב נוסע שם בלילה?"

לגבי ההרס של האתר אמר: "בכל השטח יש מטעי זיתים של הפלשתינים – שם הם לא היו מעיזים להרוס את הטראסות".

ח"כ עוזי דיין חזר בסיור על הדברים שפורסמו לראשונה ב'מצב הרוח' לפני שלושה שבועות, וציין כי המזבח נמצא בשטח C בשליטה ישראלית מלאה: "אני הודעתי כאלוף פיקוד המרכז שמזבח יהושע נמצא בשטח C. המינהל האזרחי היעוץ המשפטי, כולם חשובים וצריך להקשיב להם, אבל בסוף הריבון הוא זה שמקבל את ההחלטות. אתר מזבח יהושע בן נון הוא דוגמה לצורך לשמר את שטחי C. המזבח הוא אתר מורשת לאומי, צריך להכריז עליו ולפתח אותו ככזה".

תגובות