פוליטי

חשיפת 'מצב הרוח': לשכת רה"מ הפעילה לחצים על שרים בליכוד לא להגיע לכנס השיבה לגוש קטיף

למרות הלחצים, ארבעה שרים וחמישה ח"כים התעלמו והגיעו לכנס. יוסי דגן על הביקורות: "לא נהיה יותר שק החבטות שלכם! לא תסתמו לנו את הפה"

כנס השיבה לגוש קטיף השבוע
צילום: אליחי מנחם

לשכת ראש הממשלה הפעילה לחצים על השרים והח"כים של הליכוד שלא להגיע לכנס השיבה לגוש קטיף. אף על פי כן התייצבו לכנס ארבעה שרים של הליכוד וחמישה ח"כים – כמחצית הפוליטיקאים שהגיעו לאירוע.

בכנס הענק של קואליציית הארגונים להתיישבות בחבל עזה וצפון השומרון, בהובלת ראש מועצת שומרון יוסי דגן ותנועת 'נחלה' בראשות דניאלה וייס, השתתפו אלפים, בהם עשרה שרים ועשרה חברי כנסת מהקואליציה, יחד עם משפחות חטופים. השרים והח"כים חתמו יחד על אמנה להתיישבות בחבל עזה וצפון השומרון.

בין המשתתפים בכנס היו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה), שר תיירות חיים כץ (הליכוד), שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד), שר התפוצות עמיחי שיקלי (הליכוד), שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית), שרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית) השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן (הליכוד), שר המורשת הרב עמיחי אליהו (עוצמה יהודית). וחברי הכנסת חנוך מלביצקי (ליכוד), ניסים ואטורי (ליכוד), עמית הלוי (ליכוד), אתי עטיה (ליכוד), אריאל קלנר (ליכוד), לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), איציק קרויזר (עוצמה יהודית), צביקה פוגל (עוצמה יהודית), משה סלמון (הציונות הדתית), צבי סוכות (הציונות הדתית)

עוד לפני הכנס, מחשש שאכן יהיו לחצים כאלו, נמנעה הנהלת הכנס נמנעה מלפרסם את שמות השרים והח"כים שיגיעו לכנס, כדי לצמצם לחצים מקומיים ולמנוע לחצים בינלאומיים. אולם הדלפה לאחד מאתרי התקשורת, שלא בתיאום עם הנהלת הכנס, הביאה את לשכת נתניהו לנסות ולמנוע את השתתפות שרי הליכוד.

אחד השרים מהליכוד אמר לסובבים אותו, שנתניהו הבין שאין שום סיכוי להפעיל עליו איזשהו לחץ לא להשתתף בכנס.

כשנתניהו הבין שלא יצליח להניא את השרים והח"כים מהליכוד מלהשתתף בכנס, הוא החליט להודיע במסיבת העיתונאים, כי לממשלה עמדה אחידה בנוגע למטרות המלחמה ואין בילתן, אבל לכל שר יש דעה משלו שמותר לו להביע אותה. המסר של נתניהו לחיילים היה, שמטרות המלחמה הן כאלו שכל חייל יכול להסתער איתן בקרב, וכל אשה של חייל יכולה לחיות עם הסיבה שבעלה לא בבית ומסכן את חייו. מעבר למטרות אלו אנשים יכולים להביע את דעתם, וזה לא משפיע על מטרות המלחמה.

שרת ההתיישבות אורית סטרוק שהשתתפה בכינוס אמרה ל'מצב הרוח': "היו שני חשבונות שאני עשיתי, שגרמו לי להיסוס אם להגיע לכנס. הראשון – החשש שבהאג יעשו שימוש בדברים שייאמרו בכנס. השני – החיילים. יש לנו חוזה כתוב עם החיילים. שלחנו אותם למלחמה עם מטרות מוגדרות שעליהם כל החיילים מוכנים למסור את הנפש. אנחנו לא יכולים לפגוע בחוזה הזה. זה מסכן מאד את היכולת שלנו להצליח במלחמה. הצלחה במלחמה אפשרית מתוך מטרה משותפת. אם הייתי חושבת שזה עלול להתפרש על ידי מי מהחיילים בצורה אחרת, לא הייתי מגיעה לכנס. אבל בגלל שהשופטים בהאג בהחלטה לא הזכירו אף התבטאות של אף פוליטיקאי שאינו בדרג הכי בכיר, ומבחינת החיילים נתניהו אמר בחוכמה במוצאי שבת שמטרות המלחמה שנקבעו לא משתנות, הרי מעבר לזה לכל שר יש זכות להביע עמדה. זה איפשר לי ללכת לכנס".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן הגיב בחריפות להתקפות ח"כ יאיר לפיד והשר בני גנץ בגנות כנס הניצחון: "יש אנשים, ומשום מה הם תמיד בשמאל, שבטוחים שמותר להם לדבר בזמן מלחמה על החזרת הרשות הפלשתינית הטרוריסטית לחבל עזה, על הקמת מדינת טרור ביו"ש ולהחזיר את ההפגנות ברוטשילד - וכשרוב העם מדבר על התיישבות כמענה בטחוני לאומי - זה מפלג. אני אומר להם: לא נהיה יותר שק החבטות שלכם! לא תסתמו לנו את הפה".

תגובות