מדיני

ה'שגריר' הישראלי לכורדיסטן: הרוב המוצק של העם הכורדי, המונה 50 מיליון, תומך בישראל

זאת מתוך הבנה ש"אם ישראל לא תתקיים, גם הכורדים לא יתקיימו"; הכורדים באירופה יוזמים הפגנות תמיכה בישראל

סרן (מיל') יהודה בן יוסף עם דגלי ישראל והכורדים
צילום: דוברות

בשעה שעמים רבים בעולם הנוצרי מפנים עורף למאבקה הצודק של מדינת ישראל למיגור פושעי החמאס, מתייצב העם הכורדי, המונה כ-50 מיליון איש הפזורים בעולם, ובעיקר באיראן, עיראק, טורקיה וסוריה, אך נעדר מדינה משלו, לימינה של מדינת ישראל. כך אומר ל'מצב הרוח' נשיא הקהילה הכורדית בישראל יהודה בן יוסף, המשרת מילואים בדרגת סרן, ומשמש כמסבירן הראשי הלא רשמי של ישראל והיהדות לבני העם הכורדי, שלדבריו עוקבים באהדה אחר מאבקה הנחוש של ישראל נגד מרצחי החמאס ומייחלים לניצחונה.

בן יוסף, חבר מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת 'ירושלים תצליח', הידועה גם כ'הסיעה הכורדית', מכונה 'השגריר' הישראלי לכורדיסטן, בשל פעילות ההסברה ההתנדבותית שלו בקרב הבכירים ובני העם הכורדי. הוא אומר שהתמיכה בישראל של העם הכורדי השוכן באזורנו ושמיליונים אחרים מבניו היגרו בעשרות השנים האחרונות לאירופה, ארה"ב וקנדה, היא תמיכה בלתי מתפשרת. "הם מבינים ויודעים שהערכים שלנו ושלהם מאד דומים. ואם אנחנו הישראלים לא נהיה, אז גם הם לא יהיו".

 איך גייסת תמיכה של כורדים בישראל במלחמה?

"מיד לאחר השביעי לאוקטובר גייסתי את ראשי הקהילות הכורדיות באירופה, ארה"ב וכורדיסטן. ערכתי מפגשי זום עם מאות משתתפים בכל פעם, בהם עיתונאים, ראשי קהילות ומנהיגים כורדים. נתתי להם סקירה על מה שקרה כאן, וכתוצאה מכך התקיימו שתי הפגנות תמיכה גדולות של הכורדים למען ישראל בברלין".

מה פשר אהדתם של הכורדים לישראל?

בן יוסף: "לכורדים סיפור רקע דומה לשלנו. גם הם היו ללא מדינה, כמונו. אומנם אנחנו הקמנו לפני 75 שנים והם מסתכלים עלינו בהערצה, כמופת הראוי לחיקוי. הם רואים בנו דוגמה לעם שהיה מפוזר ברחבי העולם, והתרכז מכל מדינות העולם ועלה ארצה, והקים אימפריה במזרח התיכון. מה גם שהאוייבים שלנו הם בדיוק אותם אוייבים שלהם: עיראק, סוריה, איראן וטורקיה, שהיא אחת המדינות השנואות על הכורדים. אסור גם להתעלם מהעובדה שהכורדים שואפים להיות יותר מערבים וליברלים ומסתייגים מן המדינות הערביות ששואפות להנהיג שלטון אסלאמי דתי".

איך אתה יוצר קשר עם הקהילה הכורדית?

"לפני למעלה מעשור פתחתי קבוצת פייסבוק שנקראת 'אנא כורדי – התנועה לידידות ישראל כורדיסטאן', והיא מונה קרוב ל-50 אלף חברים. הקבוצה פיתחה לי מערכת יחסים עניפה וישירה עם הכורדים, השלטון הכורדי, והקהילות הכורדיות בעולם באירופה, ארה"ב וקנדה. נהפכתי לסוג של שגריר בישראל עבורם. היום, כל טלוויזיה או עיתונאי כורדי שמגיע לישראל פונה אלי ואני מתדרך אותו על הצד הישראלי. הם מאד פרו ישראלים, אז זה תמיד כייף לדבר איתם. בנוסף, דאגתי לחיבורים בין דמויות כורדיות בכירות לגורמים מדיניים בישראל".

יתכן שלא כל הכורדים תומכים בישראל?

"נכון, אין תמיכה טוטאלית, אבל יש תמיכה של הרוב המוצק. בסופו של יום, כשאנחנו מפציצים בסוריה ופוגעים באיראנים, זה גם אינטרס שלהם להרחיק נשק מאדמת סוריה, שעלול להיות מופנה גם אליהם, ולכורדים אין צבא גדול וחזק". 

מה טיב היחסים של ישראל וכורדיסטן?

"לפני כמה שבועות דווח בתקשורת הבינלאומית שהאיראנים או שלוחה אחרת שלהם הפציצו בניין של המוסד הישראלי. זה בדיוק מה שמוכיח שמתחת לפני השטח יש לנו מערכת יחסים חזקה עם כורדיסטן. דרך אגב, ישראל היא בין היחידות שתומכות בעצמאות לחבל כורדיסטן".

מהי סיבת השנאה לטורקיה?

בן יוסף: "הטורקים תוקפים כל הזמן את מחוז רוג'בה הכורדי, למרות שהוא נמצא בכלל באזור הסורי. הטורקים חוששים שהכורדים יקומו עליהם ופשוט מפציצים אותם כל הזמן, והעולם מתעלם מזה. אף אחד לא מדבר על זה או מגנה את ההפצצות שם. בנוסף, הטורקים סוחטים את הכורדים, ולוקחים סוג של דמי חסות מהאנטומיה הכורדית. לאוטונומיה הכורדית אין ים למעבר סחורות וכדי להעביר נפט הם צריכים לעבור דרך טורקיה שגובה מהם מחיר יקר".

יהודה בן יוסף, איש חינוך בעל תואר ראשון ושני, מייסד בית הספר 'בית הצייר', שנותן מענה לתלמידים הלוקים בהפרעות התנהגות קשות וליקויי למידה. תלמידים אלה חוזרים הודות לשיטת החינוך הייחודית שפיתח לחזור לחברה ולקבל תעודת בגרות, ומהם 95% מתגייסים לצה״ל. הוא נוהג לארח בארץ אישים כורדים ובהם גם הזמר הכורדי העיוור סעיד ג'ברי, ששתי עיניו נעקרו בימי שלטונו של סאדם חוסיין בעירק. במסגרת תפקידו כנשיא העדה הכורדית, דאג להזמין ארצה ראשי קהילות כורדיות מהעולם, כתבי טלוויזיה שסיקרו את ישראל, סופרים ומרצים מאוניברסיטאות שונות.

 

 

תגובות