מדיני

דאגה במערכת הביטחון מצבירת מלאי גדול של זיקוקים לקראת חודש הרמדאן

מקורות ערבים בירושלים דיווחו על הכפלת מספר המצלמות שהמשטרה התקינה בהר הבית, כולל מיקומם, כדי לאפשר התחמקות מהם

המהומות בהר הבית שהובילו ל"שומר חומות"
צילום: משטרת ישראל

דאגה במערכת הביטחון מהמידע, שבשכונות המזרחיות של ירושלים צוברים צעירים פלשתינים מלאי גדול של זיקוקים לקראת אירועי רמדאן.

החשש הוא, כי מלאי זה בידי צעירים המסתובבים ברחובות חסרי מעש, על רקע ההאטה בפעילות בזמן המלחמה,עלול להביא לידי התלקחות.

כך נמסר בדו"ח שבועי  של מרכז ירושלים למדיניות יישומית - JCAP בנושא מזרח ירושלים. המרכז מיסודו של חיים סילברשטיין  ובהובלה מקצועית של רן ישי שכיהן  כמנכ"ל משרד ירושלים  ושגריר במשרד החוץ.

גורם ברחוב הערבי תיאר את רמדאן "כמו יום כיפור של היהודים – אין מה לעשות חוץ מלהתפלל (עכשיו, כשאין עבודה)" והשעמום וחוסר המעש עלולים להיות מסוכנים.

לפני כשבועיים תפסו שוטרי תחנת שלם במחוז ירושלים יחד עם יס"מ ירושלים ולוחמי מג"ב ירושלים, שני חשודים שעפ"י החשד ירו זיקוקין בכינון ישיר לעבר השוטרים שפעלו בשכונת עיסאוויה. לא היו נפגעים לכוחותינו ולא נגרם נזק מחמת ירי הזיקוקין.

כתוצאה מהפרת סדר שכללה ירי זיקוקין, השלכת בקת"ב ויידוי אבנים, השוטרים שפעלו בשכונת עיסאוויה השתמשו באמצעים בכדי להדוף את המתפרעים. בשלב מסויים, הכוחות שפעלו בשכונת עיסאוויה, זיהו את החשודים (17,16, תושבי מזרח ירושלים)  והם נעצרו על ידי לוחמי מג"ב.

החשודים שהבחינו בלוחמים, ניסו להימלט, אך ללא הצלחה, והם  נעצרו על ידי הלוחמים, כשברשותם כוורת זיקוקין לאחר שימוש.

שני החשודים שנעצרו על ידי השוטרים הועברו לחקירה בתחנת שלם. כוורת הזיקוקין נתפסה ונפתחה חקירה בתחנת שלם.

מקורות ערבים בירושלים דיווחו גם על הכפלת מספר המצלמות שהמשטרה התקינה בהר הבית, לקראת תפילות חודש הרמדאן בהר. בתמונה שפורסמה בדף הפייסבוק 'אלקדס אלבוסלה', צויינו מיקומים של מצלמות חדשות, ככל הנראה כדי להזהיר פורעים אפשריים היכן יש להימנע מלהתפרע מחשש להיות מצולם.

מדיווחים המגיעים, הולך ונבנה מתח לקראת תחילת חודש רמדאן. בניגוד לשנים קודמות, הפעם לא ידוע על תאומים מסודרים מראש שפורסמו לקהל המתפללים, כגון הלילות בהם תותר לביצוע מצוות אעתכאף - שהיה במסגדי ההר לאורך כל הלילה, שהיא בעלת פוטנציאל לעימותים עם מבקרים יהודים העולים להר בבוקר. מצד שני, ידוע שבכירי רש"פ, כחוסיין אלשייח', כן קיימו מגעים עם גורמים ישראליים בעניין סידורי התפילה בהר לקראת רמדאן. החלטות סופיות בנוגע למבקרים המורשים להתפלל בהר, עדיין צפויות להתפרסם.

עוד נמסר בדו"ח השבועי  של מרכז ירושלים למדיניות יישומית – JCAP, כי מכון PASSIA, גוף החשיבה הערבי בירושלים, קיים מפגש לקראת רמדאן תחת הכותרת 'חודש רמדאן בירושלים בצל מלחמת עזה'. במפגש השתתפו אנשי המכון, נציג (ישראלי) ממכון הרברט קלמן ונציגים מהנציגות ההולנדית לרשות הפלשתינית ברמאללה, בראשם ה'שגריר'. מדיניות זו, של שיתוף פעולה בינלאומי עם המכון, שככל הנראה נהנה (לפחות בעבר) גם ממימון תורכי, אינה חדשה והובלה בזמנו גם על ידי גורמים אמריקניים רשמיים.

תגובות