מדיני

בית המשפט: נכים לא יצורפו לדיון על הנגשת מערת המכפלה

ביהמ"ש המחוזי פסק כי תכנית ההנגשה תפגע קשות ברגשות המוסלמים. ח"כ שטרן: "כיצד ייתכן שמחבל יהיה מיוצג, אבל אנשים עם מוגבלות לא?"

צילום: מארק ניימן, לע"מ

תוקפו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נגמר במקום בו קיים חשש לפגיעה ברגשות הדת של מוסלמים, כך עולה מפסיקתו של ביהמ"ש המחוזי בירושלים. 

השבוע דחה באופן סופי שופט בית המשפט המחוזי רם וינוגרד את בקשת הנכים לצירופם לעתירה נגד ההחלטה שלא להנגיש את מערת המכפלה. השופט אף דחה בקשה לבוא למקום על מנת לעשות סיור לאחר שפסל את תכנית ההנגשה.

בנוסף בית המשפט הביע ביקורת קשה על תכנית ההנגשה כשלטענת השופט ההנגשה תפגע קשות ברגשות המוסלמים באזור. השופט רם וינוגרד נימק את החלטתו במילים הבאות:

"אינני מוצא כל תועלת בצירוף נכים לעתירה זו בנוסף בית המשפט איננו רשות תכנונית ולכן אינני מתכוון לעשות כל סיור במקום"

לטענת השופט יש לבטל את תכנית ההנגשה ולבנות במקום רמפה קטנה ומעלון כדי לא לפגוע ברגשות הדת של המוסלמים.

כזכור, אחרי שנים רבות של מאבק, משרד הביטחון וראש הממשלה החליטו לאשר את הנגשת מערת המכפלה. אך הוואקף הירדני יחד עם אבו סנינא, שרצח במו ידי שישה נערים מבית הדסה לפני שלושים שנה ושוחרר בעסקת גיברלי, עתרו נגד החלטה לבית המשפט המחוזי.

מאז ההליך עבר שלוש וועדות תכנון כולל וועדת ערר שנתקע על ידי בית המשפט המחוזי לאחר שהוציא צו ביניים בלתי מוגבל.

"מחבל מיוצג ואנשים עם מוגבלות לא?"

חבר הכנסת שבח שטרן (ליכוד) מסר בתגובה: "חובה של מדינת ישראל עבור בעלי המוגבלויות שאינם יכולים להגיע כיום בצורה מכובדת למערת המכפלה, וחובה לאומית לטפל ולדאוג לקברי אבות ואמהות האומה, כבעלי הזכות על מקום קדוש זה".

"בית המשפט שגה, בלשון המעטה, בסרבו לצרף נכים לדיון. כיצד יעלה על הדעת שמחבל, שהיה חלק מחוליית מרצחים בטבח בית הדסה, יהיה מיוצג בדיון, אבל אנשים בעלי מוגבלויות לא?" - הוסיף שטרן.

ח"כ שבח שטרן
ח"כ שבח שטרן
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר בתגובה: "מדובר באטימות חושים וצביעות ממדרגה ראשונה. בעוד השופט פוסל את התכנית של המינהל האזרחי שעברה שלש וועדות תכנון ומנסה לכפות על המדינה מעלון שיפגע קשות בציבור האנשים עם מוגבלות ללא כל הבנה בתכניות בניה ונגישות. מסרב השופט לבוא למערה ולראות במו עיניו את בעיית הנגישות ביחד עם אנשי המקצוע. בטענה שאיננו איש מקצוע".

"בית משפט שאזנו וליבו פתוחים למחבלים, אוטם את עיניו למאות אלפי אנשים עם מוגבלות שרצונם לבוא ולהתפלל במערת המכפלה בכבוד. ארגון בצלמו לא יהסס וככל שבית המשפט המחוזי יפסול את תכנית ההנגשה נערער באופן מיידי לבג"ץ" - הוסיף.

תגובות