בעולם

הלך לעולמו ה'מענטש' החרדי שנודע בזכות מחווה אנושית יוצאת דופן שעשה עבור עובדיו

אהרון פוירשטיין, שנודע בארה"ב בזכות החלטה עסקית לא פופולרית, הלך לעולמו בגיל 95: "כשמסביב הכל שרוי בכאוס מוסרי, זה הזמן שלך להיות מענטש"

אהרון פוירשטיין ז"ל
צילום: צילום מסך מתוך התכנית "60 דקות"

איש העסקים החרדי אהרון פוירשטיין נפטר ביום חמישי האחרון בגיל 95 בביתו במסצ'וסטס, ארה"ב, לאחר שנפצע בנפילה מספר ימים קודם לכן - כך דווח ב'בוסטון גלוב'.

פוירשטיין ז"ל, בוגר הישיבה יוניברסיטי וחבר בקהילת ברוקליין של צעירי ישראל שנודע בכינויו "המענטש ממאלדן מילס", עלה לכותרות בשנות ה-90 לאחר שהמשיך לשלם שכר ל-3,000 עובדיו גם לאחר שמפעל הטקסטיל שבבעלותו 'מילדן מילס' נשרף עד היסוד.

מאלדן מילס הייתה יצרנית טקסטיל גדולה בלורנס, מסצ'וסטס. ב-11 בדצמבר 1995, מפעל החברה עלה באש, וגרם לאחת השריפות הגדולות בהיסטוריה של מסצ'וסטס.

פוירשטיין השתמש בכספי הביטוח כדי לבנות את המקום מחדש, ולשלם את משכורותיהם של כל העובדים המובטלים כולל כל ההטבות להם היו זכאים במשך 90 יום. המחווה יוצאת הדופן שלו קיבלה הד תקשורתי נרחב.

"יש לי אחריות כלפי העובד, גם צווארון כחול וגם לבן", צוטט פוירשטיין במגזין Parade בשנת 1996. "יש לי אחריות שווה לקהילה. זה היה בלתי מתקבל על הדעת לפטר 3,000 איש ולהנחית מכת מוות על הערים לורנס ומטהואן. אולי על הנייר החברה שלנו חסרת ערך לוול סטריט, אבל אני יכול להגיד לך שעבורי היא שווה יותר".

פוירשטיין גם צוטט אז בעיתון Globe כמי שאמר: "אני לא מעיף 3,000 אנשים מהעבודה שבועיים לפני חג המולד", והסביר שהמסורת היהודית היא שעזרה לו להעדיף את ההחלטה המוסרית על פני העסקית. "כשמסביב הכל שרוי בכאוס מוסרי, זה הזמן שלך להיות מענטש".

המחווה יוצאת הדופו של פוירשטיין שעלותה הסתכמה ב- 25,000,000 דולר, עלתה לו בהדחה מתפקיד המנכ"ל והגשת בקשה לפשיטת רגל בנובמבר 2001. מאוחר יותר, החברה הצליחה להתאושש כשזכתה בחוזים של משרד ההגנה (DOD) עבור מוצרים "חכמים" השוזרים כבלי סיבים אופטיים, חיישנים ביולוגיים אלקטרוניים ויציאות USB לתוך בד פליז קוטבי.

מאלדן מילס הוקמה ב-1906 על ידי הנרי פוירשטיין, מהגר יהודי מהונגריה וסבו של פוירשטיין, שנכנס לתפקידו ב-1956. החברה שרדה את השריפה של 1995, מותגה מחדש כפולארטק, ונשארה בידי המשפחה עד 2007. לאחר מכן העסק שוב חווה ירידה משמעותית בהכנסות ופנה לפשיטת רגל.

בשנת 2003, בכתבה בתכנית '60 דקות' תחת הכותרת 'המענטש ממאלדן מילס', אמר פוירשטיין "אסור לך לדכא את האדם העובד, כי הוא עני והוא נזקק, בין אם הוא אחיך ובין אם הוא לא יהודי אבל חי בקהילה שלך".

אשתו של פוירשטיין לואיז נפטרה בשנת 2013. השניים הותירו אחריהם את בניהם דניאל ורפאל ואת בתם ג'ויס.

"הוא לא סבל", אמר דניאל פוירשטיין לחדשות בוסטון 25. "הוא חי חיים ארוכים, תוססים ומרגשים. הקהילה שלו הייתה הכל עבורו; מהקהילה היהודית שלו בברוקליין, וחשובה לא פחות הייתה קהילת היצרנים בעמק מרימאק [מסצ'וסטס]".

יהי זכרו ברוך!

תגובות