בעולם

היסטוריה רפואית: תינוק נולד עם 3 איברי רבייה זכריים

פעוט עיראקי בן שנה, נולד עם 3 איברי מין. הרופא המטפל: "למיטב ידיעתנו, מדובר במקרה המתועד הראשון בעולם"

אילוסטרציה
צילום: RitaE/Pixabay

דברים טובים באים בשלשות? פעוט עיראקי נכנס להיכל ההיסטוריה הרפואית כשנולד עם שלושה איברי רבייה זכריים, כך מדווח כתב העת  International Journal of Surgery Case Reports.

הפעוט נולד בתחילת 2020 בצפון עיראק בלידה רגילה למשפחה ללא עבר ידוע של פגמים גנטיים ולאם שלא נחשפה במהלך ההריון לסמים או לתרופות. בגיל 3 חודשים הוא הובא לבית חולים מקומי על ידי הוריו בגלל נפיחות חריגה בשק האשכים.

הרופאים שבדקו אותו נדהמו לגלות כי "הנפיחות החריגה" מקורה בעוד שני איברי מין שצמחו בצמוד לאיבר מין הראשי - תופעה נדירה המכונה במדע בשם "טריפאליה".

"למיטב ידיעתנו, זהו המקרה המתועד הראשון בעולם של טריפאליה", אמר ד"ר שאקיר סאלם ג'באלי שטיפל בתינוק וציין כי האיבר הראשי היה באורך של 2 ס"מ ואילו השניים האחרים בגודל של סנטימטר בודד כל אחד, ללא עטרה וללא שופכה - הצינור שמוביל את השתן אל מחוץ לגוף. 

העניין הרפואי בתינוק עורר בנוסף שאלות אתיות וקוסמטיות, אולם לבסוף הוחלט לכרות את שני איברי המין הנוספים בניתוח ארוך מורכב שכלל צוות רפואי גדול עם מגוון התמחויות. כיום, כשנה לאחר מכן, בביקורת שנערכה לפעוט נמצא כי הכל תקין ואין חשש לבריאותו.

ההסבר לתופעה אינו ידוע

בתוך כך, נציין כי בשנת 2015 דווח ב'דיילי מייל' הבריטי על תינוק הודי שנולד עם 3 איברי רבייה זכריים, אולם בהיעדר תיעוד רפואי לא היה ניתן לאמת את הדברים.

עם זאת, לידה עם שני איברי רבייה זכריים (דיפאליה) היא עניין שכיח יותר ותועדה כבר בשנת 1609 על ידי הרופא השוויצרי יוהנס ג'ייקוב ווקר. על פי נתונים המתפרסמים בארה"ב דיפאליה מופיעה אצל 1 מכל 5.5 מיליון בנים ועלולה להוביל לתחלואה מוגברת וזיהומים במערכת העיכול והמעי הגס.

נכון להיום, הסיבה להתפתחות איברי רבייה נוספים אינה ברורה, אולם ידוע כי השכפול הגנטי בשק האשכים מתרחש בין השבוע השלישי לשבוע השישי להריון והוא קשור לפגם ברקמת התאים שמתפתחת סביב עצם הזנב.

תגובות