בארץ

מחוברים לחוסן החברתי במודיעין

אחרי שהתחברו לרשימה המאוחדת והסרוגה היחידה בעיר מספרים המשנה לראש עיריית מודיעין עמיעד טאוב וחבר מועצת העיר עמיחי זליג על משמעות האיחוד "צו השעה", הנס שקרה לבתו של זליג וטקס קורס הקצינים המרגש של בתו של טאוב ועל התכניות העתידיות למענה לאתגרי המלחמה ברמה העירונית.

מחוברים לחוסן החברתי במודיעין
צילום: דוברות

לפני כחצי שנה במה שנראה כלקוח מעידן אחר הצטרף חבר מועצת העיר מודיעין ומחזיק תיק הקהילות עמיחי זליג לרשימתו של המשנה לראש העיר עמיעד טאוב יו"ר מחוברים למודיעין. המדובר בחיבור היסטורי בעיר של נציגים סרוגים וחברתיים לרשימה עצמאית ומקומית הממוקדת אך ורק בתושבי העיר מודיעין ושמה דגש ועדיפות לתחומי החינוך והחברה.
שניהם לא יכלו לדמיין איך במקום יום הליכה לקלפיות יהפוך החיבור למנוע של חיבורים ופרויקטים לטובת התושבים במסגרת מלחמת חרבות ברזל במה שהפך באופן טבעי למפעל של חמ''ל אזרחי הפועל בעיר מאז השבת של ה-7.10.

הכל התחיל למעשה בנס של משפחת זליג. הבת אגם זליג המשרתת כתצפיתנית ניצלה בנס מהמתקפה הרצחנית בעוטף עזה לאחר שהתנדבה להישאר שבת בבסיס. היא הייתה במשך שעות ארוכות בעוד חברותיה לקורס נרצחות בחוץ בידי המחבלים, עד שחולצה בידי לוחמי סיירת מטכ"ל.

על רגעי האימה במוצב סיפרה אגם ''התעוררתי למשמרת בדיוק כאשר התחילו הבומים ורצנו למיגונית. ושמענו רעשים נוספים והבנו שזה יריות והתחלנו לשמוע את המחבלים במגורים, הם צעקו 'אללה אכבר' והם היו ממש לידנו רק בשש בערב סיירת מטכ"ל הגיעו אלינו וחילצו אותנו''.

חבר המועצה עמיחי זליג סיפר למצב הרוח על השעות הגורליות: "המזל שלי הוא שרוב היום הזה לא הבנו את גודל האירוע שיש בבסיס. לא היה לנו קשר ישיר איתה ולא ידענו שהבסיס בבעיה. חשבנו שהיא במקום בטוח. מהצהריים התחלנו להבין שיש בעיה, ורק בשש וחצי קיבלנו הודעת הרגעה שחילצו אותם למקום בטוח. אנחנו בסיטואציה הזויה ובתקופה קשה מאד, אבל כשרואים ושומעים על הסולידריות והאחדות בתוך העם אין ספק שננצח, כי אין לנו ברירה".

שבועיים לאחר מכן בטקס חגיגי של סיום קורס קצינים שהתקיים בבסיס חצרים של חיל האוויר העניק האלוף תומר בר את דרגות הקצונה ל''ש'' בתו של טאוב המשרתת כקצינה בחיל האוויר אך אסור לפרסם את שמה ותפקידה נאמה בשם הצוערים ואמרה: ''מלחמת חרבות הברזל מבהירה לנו שוב את משמעות היותנו חיילים היותנו חיילים ומפקדים בצבא ההגנה לישראל ומדגישה את חובתנו להיות מחוברים לערכים היהודיים והציוניים ומאוחדים כעם גם אם לא אחידים. אנו יודעים היטב מאין באנו ולאן אנו הולכים וגאים להיות קצינים וחלק מדור ההנהגה הנוכחי של צה''ל ככלל וחיל האוויר בפרט"

עבור טאוב וזליג שירות נשים בצבא מהווה גאווה עצומה ושאלת הגיוס של בנותיהם בכלל לא עלתה על הפרק ועבורתם בנותיהם כמו כן נשים המשרתות בתפקידים משמעותיים בכל כוחות הביטחון הן פאר היצירה של היהדות והציונות בארץ ישראל.
לדבריהם אחוזי הגיוס של בנות דתיות לצה"ל העולים משנה לשנה וגבורתם של המשרתות במלחמת חברות ברזל הם המענה לכל מי שזלזלו והתנגדו לשוויון ושילוב נשים במוקדי לחימה וצריכים להתנצל בפני גיבורות מלחמת "חרבות ברזל".

מודל שילוב הנשים, בשנים האחרונות, במערך הכוחות של צה"ל, המתבסס על גישה בה שיבוץ על פי קריטריונים עניינים, המשקללים מוטיבציה, יכולת ותוכנות אישיות, מוכיח את עצמו, מידי יום, בחזית הלחימה, על בסיס תוצאות בשטח.

ממודיעין תצא הבשורה לאחדות

טאוב וזליג לא חלמו עד כמה תכנית העבודה המסודרת ''מחוברים למודיעין ''2023-2028 הממוקדת בתחומי החינוך והחברה תהיה רלוונטית כל כך לעידן הנוכחי. עם המיקוד הנדרש בחוסן קהילתי, ביטחון אישי ואחריות חברתית בהם עוסקים השניים.

עם תחילת הלחימה ובמקביל להתנדבות בכיתות הכוננות ובמשמר העיר התארגנו חברי מחוברים למודיעין המורכבת מכל גווני החברה והדעות במודיעין לפעילות מקומית. ברשימה חברים בין היתר גם טובה ביבר ברוקנטל, חברת הנהלת אקים למודיעין לשעבר ומנהלת כיום מרכז רב נכותי לבוגרים עם צרכים מיוחדים.משה ארקינג, עולה מניו יורק המתנדב בכוחות הביטחון, איחוד הצלה, כבאות והצלה ויחידת החילוץ העירונית במודיעין. תמרה אצידלייב, אמא מיוחדת, חברת הנהלת ארגון ההורים המיוחדים בעיר, לאה גולדברגר, אם שכולה ויחידנית המכהנת כסמנכ’’לית עמותת עמדא לדמנציה ויו’’ר הנהגת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.מיכל מלצר אשת חינוך ממקימות ומובילות קהילת מוריה ישראלי. גילה גלטר, נציגת הגמלאים, אשת חינוך שהקימה את המדרשה לגמלאים וייסדה את סניף הפרקינסון העירוני וכן אשת החינוך אסתר אבני ואל''מ במיל עוזי זימן.

עם תחילת הלחימה הקימה הקבוצה חמ"ל אזרחי ''שבט אחים'' שעסק בליווי וסיוע למשפחות הנופלים, הקמת קבוצות תרגום של הודעות המלחמה לעולים חדשים בשפות אנגלית רוסית וספרדית, תמיכה בכמאה מפונים מהעוטף שהתארחו בעיר, פעילות הופעות וסדנאות כלבים טיפולית חינם לילדים עם צרכים מיוחדים, ארגון מפגשי בית לאזרחים ותיקים וניצולי שואה וטאוב אף הקים בעת שכל מסגרות התעסוקה נסגרו מרכז יום תעסוקתי לחירום לבוגרים עם צרכים מיוחדים בשיתוף עמותת שק"ל.

בחודשיים האחרונים שמים דגש על שלושה קהלי יעד הצריכים סיוע משפחות משרתי ומשרתות מילואים, הורים לילדים משרתים ומשרתי קבע.

באמצעות עשרות מתנדבים שגייסו הם מחלקים ארוחות חמות לשבתות, מגשי פיצות באמצע השבוע, מארגנים אירועי פנאי והפוגה ומסיבות לבני ובנות זוג המשרתים ואף סדנת שטח טיפולית לאבות/אמהות, סרטים לילדי המשרתים, ערבים של ''על האש'' בעוטף עזה ואף פרויקט חדש של ''מצדיעים'' במסגרתו מוענקות הטבות בעסקים העירוניים למשרתים לצד מערך טיפולים מסובסדים למשרתים.
בנוסף נבנתה תכנית להקמת מערך וקהילה לליווי שוטף של המשפחות שתפעל באופן שוטף בשנים הקרובות במימון עירוני.

טאוב זליג וחבריהם משוכנעים כי המדינה עוד לא החלה להתמודד עם האתגרים שיצופו בסיום המלחמה, החל ממשפחות המשרתים והאתגרים הנפשיים והרגשיים, כמויות הפצועים וההרוגים, הרגרסיה של אוכלוסיות מיוחדות כגון קשישים, מתמודדי נפש ואנשים עם מוגבלויות וכי השלטון המקומי המהווה את הגורם השלטוני היציב ביותר במדינה הינו זה שצריך ויוכל לפתח מענים.

הם גאים במיוחד בעובדה שבחמ''ל שהקימו בדיוק כמו ברשימתם למועצה משולבים אנשי עשייה מכל גווני הקשת, הדעות הפוליטיות, האמונות והמגדרים המחוברים לאותה ערוגת הערכים היהודית ציונית.

ז'בוטינסקי אמר כי פניהם של האנשים יפים יותר בעשת מלחמה מאשר בחיי היום יום. אנו גאים בעובדה שראינו בחיבורים ובאיחודים על בסיס עשייה עירונית חברתית ערך עוד לפני המלחמה. היום כולם מדברים על אחדות וחיבורים כבסיס להישרדותנו וכוחנו כעם אנחנו עשינו זאת עוד לפני ונמשיך לעשות זאת על מנת להיות ראויים להקרבה ולגילויי ההתנדבות של תושבי העיר המובילה גם בחזית וגם בעורף. רק ככה נצליח להביא את הרוח הישראלית לכל מקום ולהיות מאוחדים גם אם לא אחידים''.

עוד קצת עליהם:

יו''ר הרשימה, עמיעד טאוב

עמיעד טאוב נשוי+5 מכהן כמשנה לראש העיר בהתנדבות ואחראי על תחומי: השירותים החברתיים, שירותי הדת והועדה לחינוך דתי פורמלי ובלתי פורמלי. כמו כן משמש טאוב כחבר בדירקטוריון החכ"ל וכיו"ר ועדת הביקורת בסחלבים ועירוני מודיעין.

טאוב הינו יו''ר עמותת אופק לחיים העוסקת בשיפור מערכת הבריאות ומניעת רשלנות רפואית, מנכ''ל 'עט תקשורת'' בעל תואר שני במנהל ציבור מאוני' בר אילן, קצין במיל. לשעבר יו"ר אגודת הסטודנטים באוני' בר-אילן, סיו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית ויועץ הוועדה לזכויות הילד בכנסת. לשעבר חבר הנהלת ההסתדרות הציונית, חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית וציר בקונגרס הציוני העולמי, מחבר הספרים 'מזימה' "אחי מיוחד", ''קסם אישי'' ו''77'' ובע טור פובליציסטי בעיתון ''מצב הרוח''.

חבר מועצת העיר עמיחי זליג

עמיחי זליג הוא מחזיק תיק הקהילות (נשוי+4) הוא בעלי חברה לשירותי מחשוב בעסקים, דירקטור במנהלת אופק, ממקימי קהילת השחר בשכונת אבני חן ויו"ר הקהילה לשעבר, חבר בהנהגות ההורים בבתי הספר דרכי יהודה ואמי"ת בנות ופעיל בקבוצת "חיבור אבני חן", ששמה למה למטרה ליצור חיבור וקירוב בין תושביה הדתיים והחילוניים של השכונה. כמו כן היה חבר בוועדת ההיגוי של פרויקט "אורים" להעצמת הזהות היהודית במודיעין.

תגובות