ביום שלישי הקרוב, ייצאו כ-160,000 עובדי הוראה וגמלאים, לבחור את הנהגת הסתדרות המורים. השנה החולפת, בצל משבר הקורונה, הייתה ללא ספק השנה שבה אנשי החינוך עלו על המפה והופיעו בכותרות ללא הפסקה, הכל בהובלתה של המזכ"לית, יפה בן דויד.
זה התחיל בדרישה של בן דויד לסגור את מוסדות החינוך עם פרוץ המגפה, ונמשך במאבק באוצר להכרה בלמידה מרחוק בשכר מלא, במאבק על החופשות ותנאי ההעסקה של עובדי ההוראה ובאיום בסכסוך העבודה על רקע הדרישה לתיעדוף בחיסונים של עובדי ההוראה.
בשנה הזאת, הבינו משרדי הממשלה ואיתם ההורים והמשק כולו כי הסתדרות המורים משחקת תפקיד קריטי בחיים של כולנו. במקביל, לאורך השנה נחשפנו למאבק המתמשך של בן דויד למען הציבור שלה בכל החזיתות ומול כל הלחצים שמסביב, והיו כאלה רבים.
ליפה בן דויד יש קבלות על עשייתה, הן בשנת הקורונה, והן בכלל – תיקון הסכם אופק חדש והוספת 700 מיליון ₪ לשכר עובדי ההוראה, הסכם ימי המחלה, תיקון הפנסיה התקציבית והרשימה עוד ארוכה. לכל אלו הוסיפו את ההישג האחרון והמשמעותי שלה – החל משנת הלימודים הבאה, שעת התפילה תוכר כחלק משעה פרונטלית ראשונה ממשרת המורה, שכן עד כה זה היה על חשבונם.
אופוזיציה לוחמנית לווסרמן
בן דויד (55+) נולדה בישראל להורים יוצאי מרוקו, וגדלה לצד שישה אחים בחבל לכיש, סמוך לקרית גת, במושב הדתי נועם. "גדלתי בבית ערכי שחינך אותנו על ערכים של אהבת האדם, צניעות ואמונה", היא מספרת.
בסוף התיכון הלכה ללמוד חינוך גופני במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, ואחרי שסיימה את הצבא בתור מד״סית, היא נכנסה לראשונה למערכת החינוך, בגיל 24, בתפקיד מורה לחינוך גופני בבית הספר המכלתי דתי 'קול יעקב' בירוחם. הבית שהקימה בעצמה בן דויד הינו בית מסורתי-דתי: בעלה בוגר ישיבת כפר מימון של בני עקיבא, שני בנייה למדו בישיבה בקרית גת והבת הגדולה שלה בוגרת אולפנת גוש קטיף.
בשנת 2001 נבחרה לתפקיד יו"ר סניף קרית גת והמרחב, שם היא כבר הותירה חותם כשניצחה במאבק על תמריצי שכר למורים בפריפריה.
בהמשך, הייתה אופוזיציה לוחמנית ליוסי וסרמן, התנגדה להסכם אופק חדש ולשורה של עוולות שהיום פעולת במרץ כדי לתקן. אחרי התפטרותו של וסרמן לפני כארבע שנים, נבחרה לתפקיד מזכ"לית הסתדרות המורים והיא האישה הראשונה לכהן בתפקיד זה.

כשכל המשק היה בחל"ת, אנשים איבדו פרנסה ואת לא היית מוכנה להתפשר על שעות העבודה של המורים. את יכולה להבין מדוע ההורים זעמו על זה?
"זו שאלה מקוממת שלא הופנתה לאף עובד במגזר הציבורי. במהלך הקורונה עבדנו קשה. בהרבה מובנים קשה יותר מימי השיגרה: הכנת מערכי שיעור מותאמים ללמידה מרחוק, זומים, שיחות אישיות, שיחות צוות, שיחות עם ההורים, סיוע טכנולוגי למי שזקוק, סיוע באיתור מחשבים למי שצריך וגם - למעלה מ-70,000 משפחות זכו בסלי מזון בזכות העירנות של צוותי החינוך והדיווח שלהם על מצוקה בבתים של משפחות שנפגעו מהמשבר.
"אתה בוודאי זוכר שכל אותם עובדים שיצאו לחל"ת המשיכו לקבל שכר במהלך התקופה. אני רוצה לומר לך שהאופציה להוציא את עובדי הוראה לחל"ת, מבחינתי לא עמדה בכלל על הפרק, בגלל המשמעות הערכית והדאגה לילדים. האוצר כמובן שהיה שמח להוציא את כולנו לחל"ת ולשלם הרבה פחות. הצלחתי למנוע את זה. יש משמעות וחשיבות אדירה לנוכחות של עובדי ההוראה במיוחד בשעת משבר.
"אין שום סיבה שאדם שעובד קשה, לעיתים רבות על חשבון זמנו הפנוי, תמנע ממנו זכות החופשה שמעוגנת בהסכם. יותר מזה אני חושבת שהיה מגיע לצוותים מענק קורונה מיוחד וחבל שאני צריכה להגיד את זה. הייתי מצפה מאנשי משרד החינוך, שיודעים בדיוק כמה קשה עבדו אנשי החינוך שלנו, שייזמו פירגון, בונוס, מענק או אפילו רק התייחסות במילים. שיפרגנו להם את מה שמגיע להם על כל ההשקעה המטורפת בשנה האחרונה, בפרט בחינוך המיוחד שעבדו בסגרים בגלל תקנות חוק שחוקקה הממשלה.

"תקנות חוק אלו למעשה לא אפשרו לנו להתנגד להחרגה של החינוך המיוחד אך הצלחנו במאבק לא פשוט כלל לקצר את יום העבודה מ-16:45 ל-14:30, לקצר את השבוע ל-5 ימים ולאחרונה, בזמן מבצע 'שומר חומות' להנחות את צוותי החינוך המיוחד שלא להגיע ללימודים במקומות בהם פיקוד העורף הנחה לסגור את מערכת החינוך הרגילה. הקורונה לא מבחינה בין אנשי חינוך וכך גם הטילים".
צוותי ההוראה ממשיכים לעבוד בחופש
בימים האחרונים, בצל פרסום התכנית הדלה של משרד החינוך לחופש הגדול, שוב עלה הדיון על ימי החופשה של עובדי ההוראה. כזכור בן דויד לא הסכימה שהם יחזירו ימי חופשה, ובכלל המילה 'להחזיר' מרגיזה אותה.
התלמידים הפסידו המון ימי לימודים, לא היה נכון לקיים למידה רגילה בקיץ?
"כפי שאמרנו לאורך כל הדרך, בית הספר של החופש הגודל יתמקד בהכלה רגשית ופעילות חברתית לתלמידים באופן וולונטרי. אחרי שנה קשה ומורכבת בצל משבר הקורונה, צוותי ההוראה זקוקים לחופשת הקיץ כמו אוויר לנשימה וגם התלמידים זקוקים למנוחה לא פחות, וזאת על מנת שכולנו נוכל לפתוח את השנה הבאה בצורה מיטבית. כמי שמסיירת בכל יום במוסדות החינוך בכל הארץ, המאבק החשוב הוא המאבק על צמצום מספר הילדים בכיתות ובגנים. חשוב להבין, הרבה מצוותי ההוראה לא מסיימים בחטיבות ב-20.6 ובגנים וביסודיים ב-30.6, הם ממשיכים לעבוד ולהיערך לפתיחת השנה".

יפה בן דויד נמצאת בכל יום היא בעיר אחרת, מקיימת שיחות עם אנשי החינוך בכל הארץ פנים אל פנים, מציגה להם את התוכניות לעתיד ושומעת מהם את הצרכים שלהם בשטח. על המאבקים שלה היא מספרת: "ההורים שלי לימדו אותי, שאם אנחנו מאמינים בדרך, אנחנו נלך איתה עד הסוף ואני מאמינה בדרך, מאמינה באנשי החינוך ומאמינה שצריך לשנות עבורם, עבור הילדים שלנו ועבור המדינה כולה".
בדיוק בשביל זה קיים משרד החינוך.
"משרד החינוך לא משתף את אנשי החינוך. הוא מנותק מהשטח. ראינו את זה במתווים ההזויים במשבר הקורונה וגם כעת עם תכנית הקיץ שאף אחד מהמנהלים ועובדי ההוראה לא ידע או שמע עליה. אני מאמינה שרק בדיון, הקשבה והיכרות עם הצרכים שבשטח ניתן לשנות ולתת מענה".
תוכנית עבודה ברורה
ביום שלישי הקרוב ייצאו אנשי החינוך להצביע, להשפיע ולבחור את מי שיביא להם את הסכם השכר הכי טוב. אם יש משהו שברור היום יותר מכל הוא שהמורים חייבים מנהיגות חזקה ולא מתפשרת. הלחצים מסביב אדירים, הן ממשרד האוצר, הן ממשרד החינוך, הן מההורים ומהתקשורת.
במשא ומתן שצפוי להתקיים בנוגע להסכם שכר חדש לעובדי הוראה, בן דויד תדרוש לקבוע רף שכר של 10,000-9,000 ₪ בחודש למורים מתחילים והעלאת השכר לכלל עובדי ההוראה, הקטנת מספר הילדים בכיתות ובגנים, שיפור במסלולי הקידום המקצועי והרשימה עוד ארוכה.
מה תכנית העבודה מבחינת ציבור עובדי ההוראה בממ"ד ?
"מעבר לתכנית הכוללת לכל עובדי ההוראה שעיקרה שיפור השכר של כל אנשי החינוך, אנו נותנים מענה לכל סקטור בנפרד. בשנים החולפות ערכתי שולחנות עגולים עם כולם – שמעתי, השמעתי ומתוך השיחות הללו בניתי יחד עם הצוות המקצועי שלי תכנית עבודה ברורה. בשנים האחרונות הענקנו לעובדי ההוראה בממ"ד סל שירותים מותאם שכולל פעילויות, העשרה, סדנאות ונופשים זאת כאשר בשנה הבאה סל זה יורחב באופן משמעותי בהתאם לצרכים שעלו על ידי עובדי ההוראה עצמם.
"במקביל, אחרי עשרות סיורים בהם קיבלתי פניות רבות בעניין שעת התפילה, אני שמחה לבשר כי החל משנת הלימודים הבאה, שעת התפילה תוכר כחלק ממשרת המורים כחלק מהשעה הפרונטלית. הבהרתי למ"מ ראש מינהל החינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך, שוש נגר, כי החל משנה הבאה כל בתי הספר הממלכתיים דתיים יפעלו על פי חוזר מנכ"ל כלשונו, קרי, שעתיים ראשונות יהיו בנות 50 דקות ולכן זמן התפילה יהיה על חשבון שעה פרונטלית כחלק ממשרת המורה. לא אאפשר בשום פנים ואופן לפעול אחרת".
מה ההישג הכי גדול של הקדנציה החולפת?
"כשאני שומעת עובדי הוראה בסיורים אומרים לי: 'החזרת לנו את הגאווה ואת ההכרה בחשיבות המקצוע - את משמיעה את קולנו בצורה ברורה ולא מתייפייפת'. בשנה הזאת סוף סוף כולם הבינו שאנשי החינוך הם החוסן של המדינה. עכשיו רק נשאר שכולם יבינו שהשקעה בהם היא השקעה בילדים שלנו".
מה המסר שלך לאנשי החינוך רגע לפני הבחירות ?
"יש לי חזון ברור כיצד נקדם את מעמד אנשי החינוך בישראל, כיצד נוביל לשיפור בתנאי העסקה וניתן מענה לאתגרים הרבים בשטח, אבל כדי שזה יקרה, כדי שהחזון הזה יהפוך למציאות, אני צריכה את האמון שלכם ורוב ברור שיבחר אותי. רק ככה נגיע חזקים מול האוצר. ב-1.6 עושים את הבחירה המנצחת, מצביעים אמ"י בראשותי".