בארץ

בניגוד להתחייבות: משרד הביטחון לא הוציא היתר בניה להנגשת מערת המכפלה

פרסום ראשון: במשרד הביטחון חורגים מלוח הזמנים שקבעו וטרם הוציאו היתר בנייה כמתחייב עד תום חג הפסח. במקביל הוואקף הציב צינורות כיבוי על גבי האתר הקדוש

צילום: דוברות

פרסום ראשון: בניגוד להתחייבות מפורשת, משרד הביטחון חורג מלוח הזמנים שקבע להוצאת היתר  בנייה להנגשת למערת המכפלה. 

אחרי המאבק המשפטי הממושך על הנגשת מערת המכפלה לאנשים עם מוגבלויות, פסק בית המשפט המחוזי, כי משרד הביטחון חייב להנגיש את המקום הקדוש באופן מיידי. בית המשפט נתן את ההחלטה כבר לפני למעלה מחודש. גם התקציב ליישום הפרויקט כבר הועבר למשרד הביטחון במלואו וכל התכניות כבר הוגשו ואושרו. אז מדוע הפרויקט עדיין מתעכב?

צילום: צילום מסך

לפי לוחות הזמנים, אשר נקבע על ידי משרד הביטחון והועבר לוועדת חוץ וביטחון ובהתאם להוראות בית המשפט, עד סוף חג פסח כבר הייתה אמורה להתבצע הוצאת היתר הבנייה להנגשת המקום. האיחור, שעומד כעת על שבוע, בהוצאת ההיתר גורר כמובן איחורים בהוצאת האישורים הנוספים ובהתחלת העבודות עצמם.

יש לציין כי החודש יציינו המוסלמים את חג הרמדאן וכי הבחירות לרשות הפלסטינית יחולו בחודש מאי, מה שלטענת משרד הביטחון "עלול להשפיע על תחילת העבודות". יחד עם זאת, האירועים העתידיים שעלולים לדברי משרד הביטחון לעכב את העבודות בפועל, אינם מסבירים את העובדה שהמשרד לא מיצה הליך טכני של הוצאת היתר הבניה במועד אליו התחייב.

לוח הזמנים שקבעה וועדת חוץ וביטחון
לוח הזמנים שקבעה וועדת חוץ וביטחון

ישראל מתמהמהת, הוואקף החל עבודות אחרות

אבל לוחות זמנים לחוד ומציאות לחוד. בתמונות שהתפרסמו השבוע ניתן לראות כי עבודות הבנייה להנגשת המקום עדיין לא החלו. לעומת זאת, תושבים ומבקרים במערת המכפלה דיווחו על עבודות אחרות במקום, שאינן קשורות להוראת בית המשפט ולהנגשת המקום.

במהלך חול המועד פסח הוצבו על ידי הוואקף צינורות אדומים לאורך מבנה חלקת הקבר. המהלך עורר את חמתם של המבקרים היהודים באתר הקדוש ושל תושבי המקום.

מתברר כי לפני כחודש הוחלט בוואקף שיש צורך להוסיף אמצעי בטיחות נגד שריפות, ובהעדר פתרונות יצירתיים שלא יפגעו באדריכלות המקום הקדוש, החליטו לבחור בפתרון הזול והניחו את הצינורות לכל אורך המבנה באופן בולט לעין. 

ד"ר נעם ארנון, דובר היישוב היהודי בחברון, כינה את האופן שבו הונחו צינורות הכיבוי "מפגע אדריכלי היסטורי פוגעני והתעללות באתר הייחודי והרגיש" והוסיף: "אנו דורשים משר הביטחון להסיר מיד את המפגע ולתכנן מערך כיבוי הולם לקדושת המקום וחשיבותו ההיסטורית והאדריכלית. את העלות הכספית של ההסרה והתכנון החדש יש להטיל על הגורמים האחראים להתקנת הזוועה הארכיטקטונית הזו".

צילום: דוברות

מערכת 'חדר מצב' פנתה למנהל האזרחי כדי לברר אם ניתן אישור להנחת צינורות הכיבוי. מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה כי הצינורות "קיבלו את האישור של המנהל האזרחי, של מערך הכבאות בישראל ושל המועצה הדתית בחברון. העבודות להתקנת מערכת לכיבוי אש במערת המכפלה טרם הסתיימו".

דובר המנהל האזרחי הוסיף כי פרויקט הקמת הצינורות התבצע תוך "שיתוף פעולה של כלל הגורמים, לאור כך שאין כיום מענה בטיחותי במערה במקרים של שריפה".

ואולם, מבירור שנערך מול יו"ר וועדת חוץ וביטחון היוצא, צבי האוזר, עולה שבוועדה לא יודעים דבר על הקמת הצינורות, ובוודאי שההחלטה לא הובאה לאישורה. באשר לעיכוב בהנגשת המקום, בשיחה עם מערכת 'חדר מצב' טענו במנהל האזרחי שהאחריות לכך היא של משרד הביטחון.

תגובות

ח"כ קטי שטרית: "לאחר שנאבקנו באופן עיקש וממושך להנגשת המערה ובית המשפט המחוזי פסק לפני יותר מחודש על הנגשת המערה, גנץ ואנשיו ממשיכים לחפש תירוצים לעיכוב העבודות. מסתבר שהתחייבות של משרד הבטחון ותקציב ליישום הפרויקט שכבר הועבר יחד עם התכניות שהוגשו ואושרו, לא מספיקות לגנץ על מנת שיעמוד בלוחות הזמנים ובכך יתאפשר לבעלי המוגבלויות, הזכות להתפלל באתר הקדוש כמו לכל אחד".

שי גליק מנכ"ל ארגון "בצלמו" מסר: "בעוד הוואקף בוחר לבצע עבודות במקום בניגוד לחוק, מדינת ישראל הריבונית מתקשה להתחיל בעבודות הנגשת המערה שהינם הומניטריים לחלוטין. מצער מאוד ששוב ושוב משרד הביטחון גורר רגליים ופוגע קשות מאוד באנשים הזקוקים להנגשה .אנחנו דורשים משר הביטחון מר בני גנץ הורה עוד היום על התחלת הבניה במקום במטרה להנגיש את המקום כבר בחודשים הקרובים".

במשרד הביטחון התחמקו מלתת מענה לפניותינו הרבות בנושא, ועד לרגע פרסום הכתבה לא התקבלה תגובה רשמית. יומיים לאחר פרסום הכתבה, וכשבוע לאחר פנייתנו הראשונה, התקבלה התשובה שמצביעה על עיכובים נוספים בהתחייבויות של משרד הביטחון בלעמוד בלוח הזמנים.

תגובת משרד הביטחון: "משרד הביטחון, באמצעות אגף ההנדסה והבינוי, השלים את התכנון ההנדסי לפתרון הנגשת מערת המכפלה. הפתרון כולל רמפה ממתחם החניות לרחבת המערה ומעלית עם גשר עד לכניסה להיכל הקבר. ועדת המשנה להתנגדויות של מועצת תכנון עליונה ביהודה ושומרון (מת"ע) דחתה את העררים שהוגשו נגד הפרויקט, על החלטה זו הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי שנדחתה. בימים האחרונים בוצעו במקום השלמות והתאמות של המדידה והוגשה בקשה מעודכנת להיתר בניה. עם קבלתו יוצא צו התחלת עבודה לקבלן הביצוע".

תגובות