הרב הראשי של יהודי טורקיה, הרב יצחק חליווה, סיפר בשבוע שעבר לחבורת הישראלים שהתארחה בלשכתו, על זיכרונותיו כילד, של שירים בשפת לדינו שסבא וסבתא שלו היו שרים על ירושלים. "וכשהיו שרים על ירושלים כל הגוף שלהם היה רועד", סיפר הרב חליווה. "זה היה חלק מהחינוך שהם העניקו לנו, הילדים".
איך מחנכים יהודים בגולה ליחס לירושלים? איך בונים את הקשר בין תלמידים יהודים באיסטנבול לירושלים? – זה בדיוק היה הנושא למענו הגיעו לאיסטנבול, העיר שבמקורות היהודיים העתיקים נקראה קושטא, אנשי החינוך הישראלים מטעם מדרשת 'ראשית ירושלים', ובראשם עדי ורנר, מנהלת מיזם 'עולם שלם' עליו נספר מיד, ושלמה בקיש יו"ר עמותת והנהלת מכללת 'ליפשיץ', העוסקת בנושאי חינוך ולימודי ארץ-ישראל בארץ ובחו"ל.
בהמשכו של אותו יום הם הגיעו לבית הספר 'אולוס' שבאיסטנבול – בית הספר היהודי היחיד בכל רחבי טורקיה. מדובר בבית-ספר פרטי ובו לומדים 300 תלמידים יהודים, מכיתות א' עד י"ב. עדי ורנר לקחה לרגע את שרביט המורה, והעבירה לילדים שיעור שעסק בשמותיה ומרכזיותה של ירושלים. כך נחשפו התלמידים למיגוון שמותיה של ירושלים ומשמעותם, למפת בינטינג הפיזית – מפה שצייר הכומר הגרמני היינריך בִּינטינג בספרו 'מסע דרך ספרי הקודש' אשר יצא לאור בשנת 1581 ובו מופיעה מפת ירושלים הידועה בצורת תלתן, ולמדרש תנחומא, המתאר מפת ירושלים מנטלית.
בפגישה נוספת, עם המורים, הם ישבו לברר את הצרכים של בית הספר בנושא. "ראינו שיש מקום להכניס את נושא ירושלים הן בשיעור אנגלית והן בשיעור יהדות", מספרת עדי. "הם התרשמו הן מהרמה המתודית, והן מרמת השיעורים".
יום לפני כן נפגשו עדי ורנר ושלמה בקיש עם רכזי סניפים של 'תלמוד תורה' – תנועת נוער יהודית, מעין מקבילה של 'בני עקיבא' שלנו, הפועלים בקשר עם בני עקיבא העולמית. בכל יום ראשון הם מקיימים פעילויות בכל רחבי איסטנבול. חשיבות 'תלמוד תורה' גדולה, כיוון שהתנועה מחליפה למעשה את בית הספר. איסטנבול מחולקת בין אירופה ואסיה. ישנם ילדים יהודיים באיסטנבול שבאיזור האסיאתי, שלא מתאפשר להם, בעיקר מסיבות כלכליות וגם מסיבות של מרחק, ללמוד בבית הספר היהודי הפרטי. סניפי 'תלמוד תורה' פזורים בכל איסטנבול.
היה זה מחזה לא שיגרתי לראות את עדי יושבת עם רכזי הסניפים, צעירים בראשית שנות העשרים לחייהם, מציגה להם כרטיסיות ובהם משפטים שנאמרו על ירושלים, מהמקורות היהודיים ושל אישים מודרניים, וכל אחד צריך לבחור את המשפט או הפסוק אליו הוא מתחבר. אחד התחבר למשפט בהשראת משפטו של ר' נחמן מברסלב: "לכל מקום שאני הולך, אני הולך לירושלים...", ואחד התחבר לדברים שאמר הסופר ש"י עגנון שאמר במעמד קבלת פרס נובל לספרות: "מתוך קטסטרופה היסטורית שהחריב טיטוס מלך רומי את ירושלים וגלה ישראל מארצו נולדתי אני באחת מערי הגולה. אבל בכל עת תמיד דומה הייתי עלי כמי שנולד בירושלים". צעיר אחר התחבר למשפט של טדי קולק, ראש עיריית ירושלים המיתולוגי: "אם תחפשו מילה אחת כדי לתאר את כל ההיסטוריה היהודית, המילה הזו תהיה 'ירושלים'", ואחר למשפט התלמודי: "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו – עיר שהיא עושה כל ישראל לחברים". ככל שה'משחק' התקדם, הצעירים חשו איך הם מתחברים לנושא הזה ששמו ירושלים.
באותו מפגש, גם אני הקטון, כותב שורות אלו, העברתי לצעירים שיחה בנושא שיחרור ירושלים במלחמת ששת הימים, תוך תיאור מהלכי הקרב על גבי מפה, עד לרגע בו הכריז מח"ט הצנחנים מוטה גור 'הר הבית בידינו'. לרוב הצעירים הנושא היה חדש לגמרי, אבל אני לא בטוח שהתיאור לא היה מהווה חידוש מרעיש גם לנוער הישראלי של ימינו.
ביקשו להתקשר לעשרים בתי ספר – הגיעו ל-150
'עולם שלם' הוא מיזם חינוכי בינלאומי חדש שהוקם לפני כחצי שנה, במטרה לחבר את ילדי בתי הספר היסודיים היהודים בכל העולם אל ירושלים, לחזק את הזיקה של ילדים יהודיים ברחבי העולם לירושלים, בלמידה מתקדמת תוך שילוב פעילויות ייחודיות. בתוכנית עשרה מערכי שיעור לשנה, לגילאי בית הספר היסודי, מוכנים להבאה לשיעור, בשפות שונות. השיעורים עולים לאתר פעם בחודש. זו התוכנית הקבועה של עולם שלם: ללמד פעם בחודש שיעור על ירושלים. בהמשך התוכנית יהיו פעילויות משותפות בין בתי ספר בעולם.
התיכנון המקורי היה להתחיל את שנת 2019 בפעולה מול כעשרים בתי ספר, אבל עם תחילת הפעילות כבר יצרו קשרים עם 150 בתי ספר מכל רחבי העולם, בצרפת, מרוקו, טורקיה, קולומביה, אנגליה, קנדה, ארה"ב וגרמניה, אליהם שלחו חומרים בשלל שפות - באנגלית, צרפתית, ספרדית וגרמנית, ובימים אלו החומר מתורגם גם לרוסית. בשבוע שעבר הם הגיעו כאמור גם לאיסטנבול, במגמה להנגיש את התוכנית גם במקומות עם מספר יהודים קטן יחסית, ולא רק במקומות גדולים כמו ניו-יורק.
התכנים למורה ולתלמיד מופיעים באתר האינטרנט של 'עולם שלם'
השיעור עולה באתר בתחילת כל חודש. כל שיעור כולל רצף שיעור מפורט, סרטון אנימציה בשילוב צילומי רקע ירושלמים, כלי עזר כמצגות, חומרים להדפסה ולמשחק. באזור התלמיד סרטים, משחקים ומשימות. התוכנית חינמית. על יצירת התכנים אמונים אנשי חינוך והוראה בעלי ידע מקצועי על ירושלים וניסיון הוראה והדרכה בתפוצות.
המיזם הוקם כחלק מפעילות 'ראשית ירושלים' - מרכז לסיורים ולימודי ירושלים, הפעיל מזה 20 שנה ומאושר ע"י משרד החינוך, בשיתוף מכללת ליפשיץ למורים. מדובר ביוזמה משותפת של עדי ורנר, וצוות הניהול של ראשית ירושלים. עדי ורנר, אשת חינוך, עוסקת בחינוך ואומנות מזה 10 שנים. היא עשתה שירות לאומי ב'ראשית ירושלים' לפני 16 שנים. אחרי שיחרורה עסקה בהדרכה טיולים ובמקביל למדה אמנות באקדמיה לעיצוב ואומנות בצלאל, שם קיבלה תואר ראשון. בשנים 2014-2017 היתה עם בעלה בגרמניה, בשליחות של הסוכנות היהודית ובני עקיבא, שהתמקדה בתחום של חינוך ותרבות בקהילת דיסבורג. שם ניהלה מחנות וקייטנות מטעם בני עקיבא ואירגון הרווחה היהודי בגרמניה ZWST. מספר שנים לפני שהתה כשנה בארה"ב, בממפיס טנסי כשליחת בני עקיבא עולמי.
אחרי שחזרה מהשליחות חזרה ל'ראשית ירושלים' – להפעלת המיזם 'עולם שלם'. בנוסף היא חברה בקבוצת האמניות 'סטודיו משלך' ומדריכה סיורי אומנות בירושלים.
חומרי הלימוד מותאמים תרבותית לכל מדינת יעד והם מהמתקדמים מבחינה פדגוגית וטכנולוגית. "יש צימאון רב לחומרי לימוד איכותיים בנושאי יהדות וציונות, ואנחנו עושים ככל יכולתנו לענות על צרכים אלו", מספרת עדי ורנר. "בתי ספר ואירגוני חינוך יהודי מכל העולם עומדים איתנו בקשר במטרה לארגן ימי הדרכה לצוותי ההוראה בבתי הספר בכדי להשתמש בחומרים בצורה מיטבית.
"השיעורים שלנו נוגעים בירושלים, אבל מדובר בערכים שונים: ערך מנהיגות, ערך ישן מול חדש.. יזמות. תכנים של ארכיאולוגיה. אתרים מעניינים, אישים ואמנות בירושלים, ועוד. הפרוייקט מלווה בשתי דמויות של אחים: רייצ'ל ודייב, המופיעים בסרטים ובעזרים".
מה פתאום יזמתם חיבור כזה, של ילדי יהודי העולם לירושלים? מה היה חסר בחינוך בגולה?
עדי ורנר: "ירושלים, בירתו, ומרכזו הלאומי של עם ישראל לאורך הדורות, נמצאת לא פעם בכותרות התקשורת העולמית. ילדי התפוצות, הנפגשים עם המידע, עומדים פעמים רבות נבוכים מול שאלת הקשר היהודי לירושלים.
"אנחנו מבקשים להנחיל ערכים שיאירו את הטוב של ירושלים, כמו ירושלים כעיר השלום, משוש תבל, עיר הצדק והקודש. אנחנו מאמינים כי זכותו של כל ילד יהודי מכל הזרמים, לברר את הקשר החשוב הזה. ורואים חובה לתת לו את כל הכלים והידע ליצור את הקשר ולהתחבר".
באתר האינטרנט של 'עולם שלם' מוצגים מערכי שיעור מוכנים להוראה לגילאי היסודי הכוללים: רצף שיעור מפורט, סרטון אנימציה בשילוב צילומי רקע ירושלמים, כלי עזר כמצגות, חומרים להדפסה ולמשחק. באזור התלמיד באתר, מוצעת פעילות חינוכית מאתגרת. הילדים יוכלו להרחיב את הידע על ירושלים, להשתתף במשימות וחידונים ולהיות בקשר דרך האתר עם ילדים אחרים בעולם".
מי כתב את התכנים הללו?
ורנר: "כל התכנים כתובים על ידי מורים בעלי ניסיון הוראה בחו"ל, חברי ועדת ההיגוי הינם אנשי חינוך, סופרים, ואושיות תרבות מובילות, הכותבים בעלי ידע מקצועי וניסיון הדרכה על ירושלים".
רצון של מורים ותלמידים לשמוע על ירושלים
שלמה בקיש, לשעבר מנכ"ל משרד הדתות, מפקח במשרד החינוך, סמנכ"ל ברשת 'אמי"ת', מנכ"ל הרשות לשיקום האסיר, וכיום יו"ר עמותת והנהלת מכללת 'ליפשיץ' הוא חבר הנהלת 'עולם שלם'. בנוסף, עוד שלושה חברים ממכללת ליפשיץ יושבים בוועדת ההיגוי של 'עולם שלם'. מבחינתו, הטיסה לטורקיה היתה מעין 'טיול שורשים' – הוא יליד איזמיר. בפגישה עם המורים בביה"ס 'אולוס' סיפר להם על קליטתו בארץ, כנער שעלה בגיל 14 ארצה. שלמה הציג למורים את נושא ירושלים, והסביר כמה חשוב שדווקא הילדים שמחוץ לארץ ישראל, שלא יכולים לעלות על אוטובוס ולהגיע לירושלים כמו כל ילד בארץ ישראל, יכירו את הנושא הזה.
במיפגש עם מורי ביה"ס היהודי, הציג להם בקיש את התוכנית. "נוכחתי לדעת שחלק מהמורים היו בירושלים ומכירים את הנושא", אמר לי אחרי השיחה. "ראינו גם אצל המורים רצון ללמד את נושא ירושלים, וגם אצל התלמידים רצון ללמוד אותו. אנחנו גם משקיעים מתוך התקציב שלנו, כעשרים אחוז – 'בעולם שלם'. המיזם הזה בטורקיה הוכיח בעליל שיש רצון בבתי הספר היהודיים בעיקר בחינוך היסודי, ובעיקר אצל הילדים שטרם ביקרו בארץ, לשמוע על ירושלים עיר קודשנו".