ברנז'ה

שר הביטחון חשף: הרב נויבירט ז"ל הציל את חיי כשמנע התרסקות לוחמי שייטת 13 אל סלעי החוף בלוב, 2,000 ק"מ מהבית

הרב רונן נויברט ז"ל
צילום: באדיבות המשפחה

במלאות שנתיים לפטירתו של הרב רונן נויבירט ז"ל, בפסח תשפ"א, והוא בן 50 בלבד, חשף שר הביטחון יואב גלנט, כי הרב נויבירט, שהיה ארגון רבני 'בית הלל', ורב קהילת 'אהל ארי' ברעננה, הציל במו ידיו את חייו של גלנט ועוד עשרות לוחמי הקומנדו הימי, בעת פעולה מבצעית חשאית בחופי לוב של מועמר קדאפי.

גלנט סיפר באירוע לציון מלאות שנתיים להסתלקות הרב רונן, כי בשנת 1995 לוחמי שייטת 13 יצאו למבצע סודי בפיקודו של גלנט, בחופי לוב שבמרחק 2,000 ק"מ מחופי ישראל, במהלכו אירעה תקלת מכ"מ חמורה שעלולה היתה לגרום להתנפצות סירתם הקטנה של הלוחמים אל החוף הלובי והריגתם, או במקרה הפחות חמור, נפילתם בשבי הצורר קדאפי. "אם רונן לא היה איתנו, אני לא יודע היכן היינו היום", אמר גלנט.

גלנט סיפר כי הוא לקח את רונן למבצע עם המערכת, שנויבירט פיתח, למרות שטרם הוכרזה כמבצעית. "רונן היה בשיתוף פעולה הדוק עם השייטת שהייתה ראשונה להתקין מערכת שליטה ובקרה על כלי שייט קטן שרונן פיתח", סיפר גלנט. הלוחמים הסתמכו על המכ"ם שהראה כי המרחק מן הסירה לחוף הוא 5 מייל, בעוד שבפועל התברר, הודות למערכת הניווט הייחודית שפיתוח נויבירט, "שאנחנו מגיעים לחוף כבר בעוד מייל אחד או שני מייל".

גלנט הוסיף: "החלטתי ללכת לחומרה ולהתייחס למדידה של רונן, והורדתי את המהירות באופן חד. לולא הבלימה של רונן, היינו עולים על החוף בסערה, מתרסקים או מוצאים עצמנו בכלא האוייב. מה שהציל אותנו זה רונן ומערכת השליטה ובקרה שפיתח, שהתפתחה למערכת מרכזית בשייטת".

גלנט סיפר שלמרות שהכלל בשייטת קובע שאין מצרפים למבצעים עלומים מי שלא עבר את כל שלבי ההכשרה והוסמך כלוחם. נויבירט היה אז עתודאי, ולמרות זאת ניתן אישור חריג לצרפו לכל המבצעים, בשל הידע הייחודי שלו, ומשום כך השתתף בכל מבצעי השייטת.

גלנט: "אני חושב על האומץ שהיה לו ללכת אל הלא נודע בלילה חשוך, במרחק 2,000 ק"מ, עם סכנת חיים אמיתית, עם תעצומות נפש וחוסן נפשי. הענקתי לו תעודת הצטיינות על השתלבותו בפעילות המבצעית של השייטת, על מצוינות, מסירות, דוגמה אישית ותרומה לשייטת".

דף גמרא יומי עם כל צוות הספינה

בערב האזכרה לאישיותו המיוחדת של הרב נויבירט, בהנחיית הסופר שאול מייזליש, סיפר סא"ל (מיל') יובל תמיר, שהיה מפקדו הישיר ביחידה ללוחמה תת-ימית (ילת"מ) על פתרונות מדהימים שהביא רונן. הוא גילה כי בעת פיתוח מערכות אלה "יצאנו לפעילויות רבות שדרשו שהיות ארוכות בים, ולכן ביקשתי מרונן ללמוד כל יום דף גמרא, יחד עם כל צוות הספינה. הוויכוחים היו אינסופיים ורונן הוכיח כי ניתן למצוא גשרים שיחברו בין קצוות החברה הישראלית".

"החלטתו המאוחרת יותר, ללכת לכיוון רוחני ותורני", אמר סא"ל יובל תמיר, "היתה מדהימה, כשוויתר על עתידו המקצועי בחברת הייטק גדולה ועל אפשרות לקבל שכר גבוה מאוד. הוא ויתר אך ורק כדי לממש את אהבת האדם שלו, אהבתו האמיתית לציונות וליהדות שבו".

מפקדו, אל"מ (מיל') נתן ברק, זוכה פרס בטחון ישראל על פיתוח מערכת השליטה 'כיפת ברזל', אמר כי רונן התגלה מיד כמנהיג פורץ גבולות, שתרם לביטחון המדינה מפני שהיה טכנולוג שהשתתף אינטנסיבית במבצעי חיל הים וכך יכול היה לדייק בהרבה את התאמת המוצר שפיתח ללוחמה ולצרכים המבצעיים. "החלטתו לעבור לעולם הרוחני, הוכחה כנכונה, מפני שגם פה, איש ההייטק והיזם הנועז, יכול היה לבדל עצמו ולחדש תוך התוויית דרך חדשה".

אביו של הרב רונן, יעקב נויבירט, גם הוא היה אל"מ (מיל') בחיל הים, סיפר בערב המיוחד על הצד הצבאי ועל הצד הרוחני של בנו.

הרב רונן נויבירט, שירת בצה"ל כקצין ביחידת האיתור התת-מימי של חיל הים ושימש רס"ן במילואים בשייטת 13.

תגובות