צבא וביטחון

בסיס הרבנות הצבאית החדש נחשף לראשונה לאזרחים מחוץ לשורות הרבנות

ותיקי וראשוני הרבנות הצבאית סיירו בבסיס החדש הסמוך לרמלה. במחסן הבסיס נצפו עשרות ספרי תורה להחלפה במקרה של מציאת פסול בספר תורה צבאי

חייל ברבנות הצבאית
צילום: דובר צה"ל

הבסיס החדש של הרבנות הצבאית, בקרבת רמלה, נחשף לראשונה לעיני אזרחים שמחוץ לשורות הרבנות הצבאית, בביקור נוסטלגי שערכו בבסיס, הממוקם ליד רמלה, ותיקי וראשוני הרבנות הצבאית, שעדיין זוכרים בגעגועים את ימיה הראשונים של הרבנות הצבאית בראשות הרב שלמה גורן זצ"ל שישבה בבסיס הרב"ץ ביפו ולאחר מכן בצריפין. 

הוותיקים נחשפו למתקן החללים החדש 'הצבי', שבו מפעילה הרבנות הצבאית אמצעים טכנולוגים משוכללים לזיהוי, לרבות אמצעים מיוחדים מהמתקדמים בעולם המקלים על עבודת הקודש. בין היתר מדובר בבניית ערכות זיהוי עם אמצעים לזיהוי בטוח ומהיר לשימוש בשטח. במתקן 'הצבי' הותקנה פינה חמה מיוחדת, שמאפשרת למשפחת חלל צה"ל להתייחד עם זכר יקירה לפני צאת מסע הלווייתו.

לעיני הוותיקים הוצג מחסן הרבנות הצבאית שמשתרע על שטח גדול, ומכיל בתוכו את הציוד המונפק במשך כל ימות השנה, וכן את הציוד הייחודי המיועד להכשרות בסיסי צה"ל בערב פסח. באגף מיוחד במחסן שמורים עשרות ספרי תורה, שמאפשרים החלפה מיידית של כל ספר תורה צבאי שנמצא בשימוש ותוך כדי שירות הוכרז על פסילתו עקב ליקוי כלשהו. לכל ספר תורה מוצמד שבב זיהוי. 

ספר התורה ממוצב המזח

בין ספרי התורה תופס מקום ייחודי ספר תורה שהוא רק 'חצי ספר תורה'. זהו ספר התורה 'ההיסטורי' שהלך עם לוחמי מוצב המזח לשבי המצרי, במלחמת יום כיפור. הנשיא המנוח עזר ויצמן ביקש באחת מפגישותיו עם נשיא מצרים, לקבל חזרה את ספר התורה. המצרים נענו לבקשה אך החזירו עץ חיים אחד מבין השניים, ואליו נמצא מחובר רק חצי ספר תורה. נראה שחציו השני נותר בידיהם כדי להציגו ב'מוזיאון הניצחון' שהקימו בקהיר ובו מוצג באורח מסולף 'נצחונם' במלחמה ההיא. 

ספר תורה מיוחד נוסף הוא 'ספר התפוצות', שנכתב בידי מספר סופרי סת"ם בנוסחי כתיבה שונים, המייצגים את מנהגי הכתיבה של כל עדות ישראל.

בבסיס הרב"ץ פועלים גם מדורי ההלכה העוסקים בהבאת פסקי הלכה בענייני צבא ומלחמה לידיעת החיילים, באמצעות חוברות וספרים ערוכים במקצועיות רבה. מדור ההלכה פיתח באורח ייחודי מיתקן המנטרל דלתות אלקטרוניות בשבת.

את פני האורחים קידמו בכירי הרב"ץ בראשות הרב הראשי לצה"ל תא"ל הרב אייל קרים, רמ"ט הרבנות אל"ם אבנר כהן, רמ"ח הרבנות אל"ם שרון צברי, ועימם רע"נים, רמ"דים, מפקד בר"ץ ועוזריהם.

ספר תורה (אילוסטרציה)
ספר תורה (אילוסטרציה)
צילום: Photo by cottonbro from Pexels

לשאלת האורחים סקר הרב הראשי לצה"ל את הסיכומים אליהם הגיעה הרב"ץ עם חברות המזון המספקות מזון לצה"ל ואת צורת ההשגחה על כשרותו, באמצעות צוות משגיחים הפועל כל ימות השבוע, כולל שבתות וחגים. כמו כן ציין את הסיכום לגבי ניידוּת מפקחי הכשרות, באופן המאפשר למפקחים האזוריים להגיע בכל עת גם למוצבים ומקומות נידחים.

הרבצ"ר קרים סקר גם את התנהלות הרבנות מול צמרת הצבא והדגיש כי בשיחות אלו הושגו הסכמות רבות, שתכליתן מניעת פגיעה בצביון הצבא מבחינה דתית. הדבר בא לידי ביטוי באחדות כל הגורמים, שהתלכדו לדבריו למאמץ משותף למניעת מגמת הבג"ץ להכנסת חמץ בפסח לבסיסי צה"ל. הרבצ"ר הזכיר את סוגיית גילוח הזקנים, וציין שהנושא הוסדר לשביעת רצונו לאחר סיכומיו עם צמרת גורמי המשמעת בצה"ל. 

בתשובה לשאלה בעניין היוזמה להתיר הכנסת פיצות חלביות למטבחי צה"ל – שכולם בשריים – ולגבי עצם הבישול החלבי בצה"ל, אמר הרבצ"ר שלא יתאפשר בישול החלבי, וכמו כן לא תותר כניסת פיצות לצה"ל גם לא בשעות הלילה המאוחרות, מחשש להטרפת המטבחים.

תגובות